Jelas ketara wartawan akhbar kini sudah agak kritikal, ala-ala penulis blog. Penulis akhbar kini lebih berbentuk new journalism, walaupun teknik ini sudah diperkenalkan pada 1960-an. Antara wartawan tempatan yang kini ketara menggunakan teknik yang terdahulu dipopularkan oleh penulis majalah Tempo dan Gatra adalah Zin Mahmud, Ku Seman, dan yang terkini wartawan Utusan di Indonesia, Shaharudin Mustaffa.

Namun kebanyakan wartawan hiburan kini memang benar-benar menggunakan teknik new journalism - yang lebih santai, tidak menggunakan perkataan yang bombastik, lebih intensif dan menimbulkan rasa dramatik dalam susunan ayat.

Yang jelas, wartawan hiburan tidak mudah "dibeli"! Setiap laporan yang ditulisnya kebanyakannya benar dan jujur dari rasa hatinya. Walaupun kita baik dengan wartawan itu, tidak mungkin tulisannya menyokong kita 100 peratus.

Kejujuran itulah yang saya rasa menjadikan filem Ngangkung mengaut RM8 juta, dan 2 Alam kurang RM500 ribu walaupun promosi filem Dr. Rozmey ini sangatlah dahsyat. Saya pernah berborak dengan staf Utusan yang menjaga urusan pembelian iklan. Katanya, "Dr. Rozmey antara pembeli iklan Kosmo yang tertinggi!"

Walau sehebat manapun iklan promosi yang dilaksanakan, penonton filem tetap membaca ulasan (ada perkataan "reviu"?) daripada mana-mana bahan. Paling mudah adalah ulasan filem di akhbar. Kalau rasa ulasan filem itu semacam berat sebelah, banyak lagi tulisan ulasan sesebuah filem yang boleh dikaji - setentunya blog.

Filem Ngangkung mendapat ulasan yang baik sebagaimana filem Adnan Sempit. Namun promosi yang paling banyak membantu filem ini adalah "mulut ke mulut". Dari seorang kawan yang pergi menonton hanya sekadar untuk berhibur merehatkan diri, diceritakan pula kepada kawannya jika filem itu bagus dan tidak rugi ditonton.

Promosi mulut ke mulut ini sebenarnya agak sukar, tetapi sangat berbaloi! Asalkan filem atau teater yang dipersembahkan itu menarik, ia sekali gus menjadikan promosi sebegini menjadi lebih mudah.

Teater Lat Kampung Boy Sebuah Muzikal akan dipersembahkan pada 13 Mac hingga 3 April 2011 di Istana Budaya terbitan ITNM dan Tall Order Productions, dengan kerjasama kementerian pimpinan Datuk Seri Rais Yatim. Sudah tentu promosi untuk teater ini akan dilaksanakan dengan sebaik-baiknya untuk menarik penonton memenuhi Panggung Sari Istana Budaya itu.

Namun semua orang percaya, pementasan teater yang baik akan dihargai penonton sehingga tidak segan silu mewara-warakan/menguar-uarkan kepada orang lain untuk datang, "Rugi kau tak pergi tengok teater Lat itu!" - Promosi mulut ke mulut.

Itulah yang cuba dilakukan dan diperoleh. Insya-Allah.

2 komen:

DeMonG berkata...

..saya berjaya membuatkan satu opis pergi menonton Hantu Kak Limah Balik Rumah selepas mereka tertarik dengan ulasan saya..
(kna mintak share dengan mamat khalid nie;)

daiseyjacobina berkata...

Harrah's Hotel Casino And Spa - Mapyro
Harrah's Hotel and 청주 출장마사지 Casino is situated close to Harrah's 강릉 출장안마 Rincon Casino and provides free daily breakfast, free 시흥 출장샵 valet parking, and 청주 출장마사지 free  Rating: 김포 출장샵 4.6 · ‎7,271 votes