1. Semasa blog ini ditulis, saya sedang bertungkus lumus melakukan persiapan untuk Majlis Pelancaran Buku Makyung.

2. Saya sedang bertungkus lumus melakukan persiapan untuk Majlis Pelancaran Buku Makyung semasa blog ini ditulis.

Kedua-dua ayat di atas memberikan makna yang sama, tetapi tidak serupa. Satunya ayat pasif, satu lagi ayat aktif.

Saja-saja buat ayat sebegini - bukannya mahu mengajar. Sebenarnya saya tidaklah terlalu teliti "bermain" dengan ayat-ayat sebegini. Sebelum inipun, bagi saya ayat sebegini sama sahaja.

Tetapi tidak bagi bos saya, Puan Zini, yang memang mengambil berat setiap perkara yang dilakukan. Saya banyak belajar tentang ketelitian dan kecekapan bekerja daripadanya. Namun saya cuma sempat belajar genap dua tahun ilmu kerjaya daripadanya - kerana dia ditawarkan jawatan tinggi di Kementerian Dalam Negeri.

Majlis Pelancaran Buku Makyung

Acara tersebut boleh dikatakan majlis terakhir yang dikendalikan oleh beliau. Sebelum ini, banyak acara besar yang dijayakan olehnya. Tidaklah perlu saya sebut satu persatu, kerana memang acara yang tersebut sedikit sebanyak memberi impak kepada industri penerbitan Negara.

Sebelum ini tidak pernah buku penerbit tempatan diberikan ruang pameran yang khusus di gedung buku yang mula beroperasi pada tahun 1927 di Jepun, iaitu Kinokuniya. Namun kali ini, Kinokuniya di Suria KLCC memberikan ruang seluas-luasnya kepada ITNM untuk mempromosikan buku Makyung.

Buku Makyung: Warisan Mistik Malaysia (dalam BI: Makyung: The Mystical Heritage of Malaysia) sebenarnya telah diperkenalkan kepada umum di Frankfurt Book Fair pada Oktober lalu. Pada masa itulah pihak ITNM menerima tawaran daripada Kinokuniya untuk melancarkan pula buku tersebut di KL.

Berikut adalah gambar pameran buku Makyung termasuk busana penari dan instrumen muzik di peragaan tetingkap (window display) Kinokuniya KLCC.

Rebab, gendang, gong, busana makyung, pakyung dan peran.

Imej besar pemain Makyung di peragaan tetingkap tingkat 2 Kinokuniya.

Rak khas buku Makyung di tingkat 2 Kinokuniya.

Imej besar pemain Makyung di peragaan tetingkap tingkat 2 Kinokuniya (dari pandangan bawah - pintu masuk).

Buku Makyung dipamerkan di sini (peragaan tetingkap utama Kinokuniya).

1 komen:

Amiene Rev berkata...

MakYung... legenda dari Kelantan.