Saya lulusan IRK (baca: agama) dari UIA.

Tamat belajar, sempatlah sebulan menganggur. Itupun sebab sebulannya cuti hari raya. Terima kasih kepada Kak Martinelli kerana merekomenkan saya kepada Abe Nazrul (PTS) yang kebetulan mencari staf.

Selepas setahun di PTS, syukur kemudiannya diterima bekerja di DBP. Puan Padilah Ali tanya, "Kenapa you keluar PTS?" Saya jawab, "Kerana gaji." Saya hidup merantau di KL, lebih tepatnya di Subang Jaya yang memang terkenal sebagai kawasan elit. Itupun sebab menyewa di situ bersama abang sulung saya.

Di DBP lah saya menajamkan skil menulis, kerana memang editor majalah digalakkan menulis sendiri di dalam majalah yang dikendalikan. Kemudian di situ jugalah saya mengenali beberapa wartawan akhbar. Antara yang terus dihubungi seperti Khuzairi Ismail (Utusan) - kerana beliau selalu menulis untuk majalah DBP. Nazmi Yaakob (Berita Harian) pula sebab beliau kerap lepak di DBP - sama ada untuk buat liputan mahupun bertemu kawan-kawannya.

Kini di ITNM, saya diberi tanggungjawab sebagai pegawai komunikasi (PR) - bukan Pakatan Rakyat.

Petang tadi saya mendengar Kerusi Panas di Radio 24 BERNAMA. Kalau mengikut apa yang dikatakan oleh panel jemputan, Prof. Dato' Mohd Hamdan Adnan, Presiden Institute of Public Relations Malaysia (IPRM), mungkin akan datang hanya mereka yang memiliki akreditasi profesional PR (APR) sahaja yang boleh melakukan PR di mana-mana organisasi.

Layaknya menjadi pegawai PR samalah kelayakan yang diperlukan untuk menjadi peguam, akauntan, mahupun arkitek - yang memerlukan sijil kelayakan akreditasi.

Kata Prof. Hamdan, di Malaysia kini cuma ada 63 orang sahaja yang memiliki APR. APR ini samalah seperti IR (insinyur) bagi jurutera.

Saya tidak ada latar belakang pendidikan PR. Belajar PR pun daripada pengalaman. Di opis saya, ada dua orang sahaja yang latar pendidikannya ada kena mengena dengan PR, iaitu Shida dan Zaiti (mass comm.). Maka perlulah mereka mengambil APR untuk melayakkan mereka mengamalkan PR pada masa akan datang. Itupun kalau IPRM bertegas mahu melaksanakan APR untuk pengamal PR.

Saya? Mungkin menjadi ustaz agaknya. Lulusan agama...

0 komen: