Dalam masa sebulan ini, sudah tiga kali saya ke klinik gigi. Bukannya ada masalah gigi/sakit gigi, tetapi mahu memastikan gigi dalam keadaan baik. Mujur DBP ada klinik gigi panel. Percuma, selamat duit. Dua rawatan terawal, saya minta Dr. Ismail (di Daya Bumi) menampal gigi geraham, walaupun belum sakit (mencegah lebih baik). Pagi tadi pula, saya buat scaling gigi.

Scaling gigi bermaksud menghilangkan tartar atau karang gigi. Tidak sakit, cuma terasa ngilu kerana doktor menggunakan mesin seperti gerudi untuk mengasah/membuang karang gigi. Pada peringkat awal, karang gigi tidaklah terlalu berbahaya, tetapi sebaliknya sekiranya dibiarkan lama. Akibatnya, karang gigi akan menyebabkan radang gusi kerana toksin bakteria yang merangsang gusi secara berterusan. Kemudian, lama kelamaan gigi akan goyang dan tercabut.

Saya pun bertanya kepada Dr. Ismail, "Saya menggosok gigi tiga kali sehari, pun tetap ada. Mengapa doktor?" Antara butiran jawapannya, "Karang gigi terbentuk daripada sisa makanan yang melekat di permukaan gigi kerana tidak dibersihkan. Kemudian plak (sisa makanan) itu bercampur dengan air liur sehingga menjadi keras. Keadaan ini normal. Awak datang kembali enam bulan lagi."

Cara membersihkan karang gigi, boleh sahaja sekadar memberus gigi. Namun sekiranya sudah keras, hanya alat-alat scaller sahaja yang boleh membuangnya. Sebab itulah kita lihat dalam budaya Barat menggunakan dental floss sesudah makan untuk membersihkan celah-celah gigi yang sukar dicapai berus gigi.

4 komen:

Ticer Syah berkata...

scaling gigi mmg penting.. rm40 kot skali buat.. hehe. untungnye DBP pree.. jeles i. kuikui.. anyway.. lebih baik kita labur duit sket daripada gigi hilang.. diganti gigi palsu pun tak sama ngan gigi ori. Hehe..

Denanz ... berkata...

Tapi ... kalau gigi palsu ... boleh gosok sambil nyanyi ....

Ticer Syah berkata...

lol denanz... hehehe. tamo la.. tak santek.. takut tengah makan tcabut polak.
anyway, last time bila nak pakai apa tuh.. dental floss, my mum tak bagi.. katanya nnti gigi jadi jarang? hoh? bio btol.. huhu

Unknown berkata...

Puan Mama,
Sebab itulah kami selalu pergi klinik. Jaga kesihatan...

Tuan Adnan,
Lalalaa...