Semasa di Sekolah Menengah Agama Bugisiah Tampok, Ustazah Khamsah tidak membenarkan kami mengunyah gula-gula getah. Alasannya, ia seperti kambing yang kerap mengunyah. Apabila melihat Abang Shahrul (abang sulung) suka mengunyah gula-gula getah semasa memandu kenderaan, saya mula mengikut tabiatnya itu. Abang Shahrul suka mengunyah gula-gula getah kerana katanya mahu menghilangkan bau mulut yang kurang menyenangkan.

Sekarang, saya kerap mengunyah gula-gula getah. Di dalam kereta, stok gula-gula ini selalu ada. Biasanya apabila mengunyah gula-gula ini pada waktu pagi semasa memandu ke pejabat, saya pasti bersin. Lega rasanya! Bau mulut pun terasa segar. Lebih-lebih lagi pada minggu lepas ada tersiar di Utusan Malaysia yang menyatakan tabiat mengunyah makanan itu dapat memanjangkan usia wanita. Adakah sekiranya kita tertelan gula-gula getah dapat menyebabkannya kekal di dalam perut kita?

Gula-gula getah bukanlah makanan yang boleh hadam, tetapi mungkin kita pernah terdengar kata-kata orang tua-tua yang menyatakan gula-gula getah boleh kekal di dalam perut selama tujuh tahun. Benarkah? Sebenarnya gula-gula getah akan keluar seperti semua benda yang kita telan. Cuma ada beberapa kes yang melaporkan saluran penghadaman kanak-kanak tersumbat sebab banyak tertelan gula-gula getah.

Sebaik-baiknya, kunyah sahaja tetapi usah ditelan. Apabila sudah puas mengunyah, lekatkannya pada kertas atau tisu sebelum buang ke dalam tong sampah. Singapura mengharamkan mengunyah gula-gula getah bagi mengelakkan orang meludahnya merata-rata sehingga mengotorkan laluan pejalan kaki (seperti paparan gambar).

0 komen: