Seharian Sabtu saya duduk-duduk sahaja di rumah. Tidak terasa mahu keluar ke mana-mana walaupun awalnya sudah berjanji mahu membawa isteri ke Jalan TAR pada malamnya - mahu melihat "kehebatan" lampu-lampu di Bangunan Sultan Abdul Samad. Mujur hujan. Sebenarnya, saya mahu menonton 24 yang semakin menarik ceritanya. Namun tewas juga kepada pilihan isteri yang mahukan TV3 - menonton Sheila Rusly berlakon menjaga perempuan yang dinoda.

Sekarang bolehlah duduk berehat-rehat sahaja. Mungkin suatu hari nanti manalah tahu apabila sudah jadi "orang besar" (insya-Allah...Amin...), barulah saya akan pinjam kata-kata Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim (MB Selangor) dalam Berita Harian hari ini, "Ketika saya berkhidmat sebagai CEO, saya dilatih bekerja 24 jam!"

Ahadnya, saya ke KLPac di Sentul untuk melihat latihan penuh babak 1 (babak sebelum interval) teater LAT Kampung Boy Sebuah Muzikal (LKBSM).

Babak Awie (Lat) dan Atilia (Faizah, isteri Lat) sedang bercinta.

Walaupun ITNM dan Tall Order Production menjadi penerbit bersama untuk teater ini, saya tidak berat sebelah menyatakan semua orang wajib tonton teater ini!

Bukan sebab kerana ia dibarisi pelakon hebat, tetapi jalan ceritanya memang menarik selain didukung dialog yang menggeletek - malah ada yang menghibakan. Nak cerita lebih-lebih memanglah tidak boleh - masih lagi sulit! :)

Babak Jalil Hamid (bapak Lat) memukul Lat (semasa kecil).

Itu baru dalam latihan. Saya dapat bayangkan ia pasti lebih menarik di pentas yang sebenar. Dulu saya suka menonton teater "Anak Kerbau Mati Emak" lakonan Adlin Aman Ramli (masa baru nak naik) dengan Atie AF yang baru keluar Akademi Fantasia. Kemudian saya pun suka "Dejavu" yang menampilkan Ogy Ahmad Daud.

Kemudian barulah tampil PGL. Saya suka dengan pementasannya yang sangat "gempak"! Cuma ia memang sangat komersial sehinggakan orang yang datang menonton pun bukan semuanya dari penggemar teater. Khalid Salleh pun kata "lekeh". Cuma dari satu segi, baguslah orang "biasa-biasa" pun sudah mula menonton teater sambil berfikir.

Babak Sandra Sodhy (Mrs. Hiew) menyanyi di dalam kelas bahasa Inggeris.

Abang Jo (bos Istana Budaya) yakin LKBSM akan menjadi penanda aras baru bidang teater di Malaysia selepas PGL. Kalau "orang dalam" pun yakin berkata sedemikian, saya pun merasakan ia bukanlah suatu yang mustahil. Pendek kata, kita lihat sendiri di Istana Budaya bermula 16 Mac hingga 3 April 2011! Tiada tiket percuma ya. Paling murah RM40.

Kredit foto: H+A Studio.

3 komen:

eiffa akmal berkata...

harus beli tv satu lg supaya dpt enjoy tgk cerita sendiri..hehhe...one of Dato' Lat's gurus was my late uncle Haji Yeop Abu Bakar at Kota Bharu, Gopeng primary school if i'm not mistaken..

Unknown berkata...

Puan Eiffa,
Belumlah mampu lagi mahu beli banyak-banyak. :(
Oh ya? Manalah tahu ada pula babak Cikgu Yeop dalam teater itu nanti. Tunggu...

hans berkata...

hari tu nak gi tgok tapi tak ada duit

Analisis Hans : Maharaja Lawak Episod Ketujuh