Sepanjang bulan Ramadan ini, saya dan isteri melaksanakan ibadah di rumah keluarga mentua. Sekurang-kurangnya meredakan "rasa kehilangan" ibu dan ayah kepada anak sulungnya.

Bak kata Tok Mah (nenek saudara) semasa menziarahi rumahnya di Kota Tinggi semalam (Isnin), "Perasaan ibu sangat sedih semasa mahu melepaskan anaknya untuk "diberikan" kepada orang lain (baca suami). Kasih sayang anak kepada ibu itu mula-mula dibelahbahagikan antara ibu bapa dan suami. Sekiranya sudah ada anak, dibahagikan pula kasih sayang kepada anak-anak itu. Kasih sayang kepada ibu bapa semakin lama semakin berkurangan." Sebab itulah mama (ibu isteri) menangis semasa majlis akad lalu.

Kami cuma balik ke rumah Cheras pada cuti hujung minggu. Kelakar juga apabila melihat isteri menyediakan juadah untuk iftar. Katanya, "Macam main pondok-pondok pula." Mula-mula saya mentertawakannya kerana tidak sengaja terus menelan sambal yang ditumis. Kononnya mahu "merasa" makanan. Kemudian saya pula dimarahi kerana tidak merebus telur betul-betul. Akibatnya, telur tidak menjadi betul-betul keras.

Merujuk Strange World, rupanya ada kaedah lain yang mungkin menjimatkan air dan gas untuk merebus telur. Kaedah ini hanya memerlukan sebiji telur dan dua telefon bimbit. Apitkan telur itu dengan dua telefon itu (seperti imej di bawah).
Kemudian buat panggilan dua-dua telefon itu selama 65 minit. Selepas tempoh itu, telur mentah itu berubah menjadi seolah-olah telur rebus.
Sekiranya benar eksperimen ini, maksudnya memang benar wujud radiasi yang membahayakan pengguna. Sekiranya benar juga, "masak" juga otak (kerana otak paling hampir dengan telinga).

Saya belum cuba untuk melakukan eksperimen ini lagi. Saya merasakan fakta ini ada benarnya kerana saya memang tidak boleh berborak lama dengan menggunakan telefon bimbit. Pening jadinya. Biasanya menggunakan loudspeaker bagi tujuan ini.

2 komen:

Denanz ... berkata...

lambatnya nak tunggu telur masak - 65 minit. kalau nak buat sarapan pagi, pukul berapa kena bangun? ish ...

Unknown berkata...

Tuan Adnan,
Sambil bercakap, apitkan dengan telur. Selepas 65 minit, masaklah telur itu.:)