Sahabat Tunang memaklumkan berkenaan kewujudan kedai buku maya yang benar-benar serupa dengan rak buku di kedai-kedai buku.

Zoomii.com baru sahaja dilancarkan oleh Chris Thiessen, pelajar Cambridge. Saya sedar fenomena ini sudah mula melanda Malaysia. Teringat kata-kata Kang Razzi dua tahun lalu, "Saya mahu menjual tiga buah buku sebulan pun payah." Namun kini rasanya sudah banyak kedai buku yang dikelolakan oleh anak tempatan antaranya BookCafe dan e-Kedai, pun sudah mendapat sambutan menggalakkan.

Kedai-kedai buku maya tempatan memang banyak menjual buku-buku penulis tempatan, sedikit penulis luar. Kerana buku-buku penulis luar biasanya dibeli melalui Amazon, Google Books, Chapters dan AbeBooks. Biasanya orang membeli buku di situ sudah tahu isi kandungan buku itu, kemudian terus cari, letakkan di shopping cart dan check out.

Thiessen mencipta laman sesawang yang membolehkan pembeli membeli buku seolah-olah berada di kedai buku. Bentuknya lebih kurang sama seperti Google Maps. Rak-rak yang disusun buku boleh diperbesar, dikecilkan atau pergi ke rak lain dengan menggunakan tetikus. Cuma Zoomii hanya memaparkan buku-buku bestseller.

Khabarnya ini projek kerjasama dengan Amazon.

1 komen:

kedai berkata...

Dapatkan buku-buku yang berkualiti di kedai buku onlie:

http://www.kedaibuku.biz/