Ini bulan kedua majalah Dewan Kosmik membicarakan berkenaan binatang. Pada Jun 2008, isu yang ditekankan berkaitan dengan pemanasan global. Maksudnya, betapa perlu manusia memelihara dan memulihara binatang/haiwan/hidupan liar demi kelangsungan manusia sendiri. Sekiranya satu rantaian kehidupan dalam alam ini (manusia-haiwan-tumbuhan) tidak berfungsi, pasti menyebabkan kerosakan. Kerosakan kepada manusia menyebabkan kita menderita. Kerosakan kepada alam menyebabkan pelbagai bencana yang berlaku.

Sebenarnya saya sendiri tidak tahan melihat pelbagai kerosakan yang dilakukan oleh manusia. Geram!

Dewan Kosmik keluaran Julai 2008 pula menekankan isu vektor yang menyebabkan manusia menderita. Judul coverline: "Angkara Vektor, Manusia Menderita". Vektor ialah binatang pembawa virus yang menyebabkan manusia dijangkiti penyakit. Contoh binatang vektor seperti nyamuk, lalat dan tikus. Berbeza dengan zoonosis yang bermaksud penyakit binatang yang disebarkan kepada manusia contohnya anjing gila, penyakit kuku dan mulut, dan sebagainya.

Kedua-dua masalah (vektor dan zoonosis) memang menyeksakan manusia sehingga menyebabkan kematian. Saya tidak membicarakan berkenaan penyakit denggi sahaja, tetapi meliputi pelbagai penyakit termasuklah malaria, untut, tifus, JE, hawar dan demam kuning. Kes penyakit lain kecuali denggi semakin surut, tetapi kes denggi saban tahun kian meningkat. Yang peliknya, denggi merebak di mana-mana sahaja. Di sekolah, rumah kediaman malah tempat bekerja pun sudah tidak terselamat daripada penyakit ini.

Dengan harapan, pembaca dapat maklumat berguna daripada Dewan Kosmik sebagai langkah pencegahan. Maklumat yang disampaikan hasil daripada wawancara dengan Kementerian Kesihatan Malaysia, Jabatan Perkhidmatan Veterinar dan Institut Penyelidikan Perubatan.

3 komen:

Denanz ... berkata...

nyamuk ni pilih tangan jugak ke? yang berbulu banyak mungkin ...

Tanpa Nama berkata...

salam,
nuar,
dewan kosmik tak dijemput untuk forum eksekutif integiriti alam sekitar di IIM 23 jun hari tu ek?

rafiza

Unknown berkata...

Tuan Adnan,
Itu pilihan bos!haha

Puan Rafiza,
Mereka terlupa kot.