Teringat kata-kata Pak Djamal (Pegawai di Kedutaan Indonesia yang mengajar saya gamelan di UIA), "Ilmu memudahkan urusan kehidupan kita, agama memandu arah tuju hidup kita, dan seni menjadikan kehidupan ini lebih indah."

Malam 18 April, di Ruang Legar Balai Budaya DBP berlangsung Baca Puisi Kuala Lumpur anjuran KALAM, saya adalah AJK persatuan itu. Agak mengejutkan kerana program sastera yang selalunya dianggap membosankan, tetapi berlaku sebaliknya. Sambutan yang baik sehinggakan tidak cukup kerusi yang disediakan. Tambah menakjubkan, majoriti yang datang adalah dalam kalangan orang muda. Maknanya, tidak semua orang muda hanyut dengan budaya Barat, dan tidak semua sastera Melayu itu membosankan. Dangkalnya pemikiran orang yang mengagungkan sastera Inggeris. Entah apa pula untungnya mahu memasukkan sastera Inggeris dalam mata pelajaran sekolah.

Malam tadi pula, bersama-sama tunang dan kawan baiknya ke Istana Budaya (IB) bagi menyaksikan Konsert Idris Sardi. Banyak orang yang tidak kenal beliau, tetapi saya tetap tertarik untuk menghabiskan duit dan masa pergi menonton dan mendengar gesekan biola beliau. Walaupun sudah berumur 70 tahun, gesekan biolanya dapat membuatkan pendengar ketawa, sedih, menangis dan meremang bulu roma. Itu situasi yang berlaku di dalam Panggung Sari IB.

Saya kagum dengan ucapan Idris Sardi semasa interval, beliau menyatakan anugerah bakat adalah milik Allah, dan semua sanjungan dan pujian juga adalah milik Allah. Kata-katanya diucapkan dalam bahasa Melayu yang tersusun dan puitis. Ironinya, banyak artis tempatan pula jarang mengembalikan segala nikmat kepada Allah. Sekiranya berucap pula, banyak yang rojak ataupun, "Saya terasa bodoh bercakap dalam bahasa Melayu."

Rakan-rakan "ortodoks" di UIA dahulu mengharamkan muzik yang bertali. Bukan yang bertali pun mereka haramkan juga. Tetapi tidak pula Yusuf Qardawi mengharamkannya. Hujahnya ada di dalam buku Fiqh al-Ghina’ wa al-Musiqa (Hukum Nyanyian dan Muzik).

Faktanya, muzik dapat meningkatkan keupayaan IQ. Klik ScienceDaily. Saya pun teringat kembali kata-kata Pak Djamal lagi, "Apabila jiwa terisi seni, ia bisa menjadi tenang."

0 komen: