Sila klik untuk paparan lebih besar.

Seperti buku sains, DBP juga kurang menerbitkan buku-buku perniagaan dan pengurusan. Dewan Ekonomi pun banyak mengulas buku-buku "luar".

Ruangan di atas ditulis oleh Jaafar Abdul Rahim, mantan pegawai DBP. Semasa saya di UIA, saya suka membaca ulasan buku yang ditulis oleh Shaharom TM Sulaiman, Zulkifli Salleh, dan Jaafar Abdul Rahim. Sehingga kini saya masih lagi membaca ulasan buku mereka, Shaharom di Kosmo, Zulkifli dan Jaafar di majalah terbitan DBP, kadang-kadang di akhbar. Jaafar baru keluar wad hospital kerana menghidap penyakit diabetis @ kencing manis.

Ulasan mereka buka "menceduk" daripada blurb di belakang buku. Ulasan mereka dapat menarik pembaca membeli buku tersebut sekali gus mencari buku-buku berkaitan. Mereka memang benar-benar membaca buku itu dengan menggunakan skil pembacaan pantas. Jangan dipertikaikan sekiranya buku yang diulas itu dibaca dalam tempoh yang pendek.

Saya pernah membaca buku Tony Buzan bagi menguasai skil pembacaan pantas, tetapi kurang berkesan. Kelmarin selama dua hari saya berkursus di DBP berkenaan pembacaan pantas yang dikelolakan oleh Encik Manimaran Govindasamy, bekas wartawan Kosmo, juga penulis Dewan Masyarakat, kini sedang menamatkan pengajian PhD. Kesimpulannya, pembacaan pantas adalah skil yang perlu selalu berlatih.

Berkenaan buku di atas... Kita tentu ada buku Blue Ocean Strategy, Six Sigma dan lain-lain. Buku di atas adalah himpunan bagi semua idea pengurusan yang diamalkan di dunia.

0 komen: