Sebagai meraikan pelawaan "tagged" daripada Suhail, saya mendedahkan barang-barang yang ada di dalam dompet. Inilah kali pertama saya "membuka" dompet untuk tatapan umum. Agak peribadi. Mujur Suhail tagged sekarang. Sekiranya dia tagged dua bulan lalu, memang saya tidak akan dedahkan, kerana dompet yang "dipelihara" sejak tahun pertama UIA memang sudah "hancur".

Kini saya sudah ada dompet Valentino (lihat gambar, pakej dengan tali pinggang). Hehe. Dompet ini adalah hadiah daripada Fadhilah sempena majlis pertunangan yang lalu.
  1. Kad pengenalan: Wajib ada di dalam dompet atau beg tangan semua orang. Sudah agak lunyai; warna pudar, plastik terkopek sedikit. Kad pengenalan tidak berkualiti seperti yang diwar-warkan. Muka saya agak berlainan kerana pegawai yang mengambil gambar mengarahkan supaya ditanggalkan kaca mata.
  2. Dua keping lesen memandu: Satu yang asal, satu lagi yang diperbaharui. Tempoh tamat lesen memandu saya pada 25 Mac ini.
  3. Kad ATM bank: Maybank, Bank Islam, BSN, CIMB dan Bank Muamalat. Yang aktif cuma tiga bank yang awal sahaja.
  4. Kad pelajar Matrikulasi UIA: Ini sahaja kenangan yang ada. Kad pelajar di UIA Gombak terpaksa dipulangkan kembali.
  5. Kad Pembaca Perpustakaan Negara Malaysia: Rasanya dua kali sahaja dimanfaatkan. Pusat Dokumentasi Melayu (DBP) lagi seronok berbanding dengan PNM.
  6. Kad diskaun buku Saba Islamic Media: Kekal di dalam dompet kerana tiada tempoh tamat. Kad-kad kedai buku lain semuanya sudah tamat tempoh.
  7. Kad Bonuslink dan RealRewards: Hadiah tidak pernah ditebus pun.
  8. Kad nama saya: Untuk stok sekiranya bertemu dengan orang yang baru dikenali.
  9. Gambar pasport: Mudah sekiranya ada borang yang memerlukan gambar ini.
  10. Duit kertas: Rasanya tidak pernah ada lebih RM 200 pun. Selamat...
Itu sahaja. Tiada syiling di dalam dompet ini kerana tidak ada ruang untuk duit syiling. Ringkas sahaja. Walau bagaimanapun, banyak juga barang peribadi yang lain diletakkan di dalam beg sandang Gryphon, merangkap beg laptop.

Sedikit sejarah berkenaan dompet... Dompet atau "wallet" sudah digunakan sejak tahun pertama Masihi yang digunakan untuk membawa kertas. Wallet mungkin diambil daripada perkataan Proto-Germanic.

Rasional sebab duit atau beberapa barangan peribadi kita diletakkan kemas di dalam dompet, begitu jugalah diri kita yang perlu dikemaskan dengan ilmu dan ditutup dengan pakaian yang menutup aurat.

5 komen:

Sahalfikri berkata...

mentang2 baru tukar dompet, patutlah ringkas je.. heh

Unknown berkata...

Suhail,
Gaya hidup aku "sempoi" kot;)

Usratika berkata...

hehehe...pada pengamatan aku..ada 2 makhluk yang mempunyai dompet yang serupa tebalnya..iaitu nadmin (sebelum hilang) dan suhail...huahuahua...

malie

Unknown berkata...

Malie,
Mereka banyak duit!

Sata Saalimun @1974 berkata...

erm...
mungkin tiada dlm dompet anda...
tp ada dlm dompet sy...
handy plast..hehe