Saya tidak pernah minum air kencing. Saya tidak pernah melihat orang minum air kencing. Malah saya juga tidak pernah tahu ada binatang yang minum air kencing sendiri. Adakah air kencing boleh diminum?

Jawapannya ya. Sebenarnya ada orang yang melakukannya, tetapi adakah kita sebagai manusia normal tergamak minum najis kita sendiri?

Orang kuno minum air kencing kerana beberapa sebab. Mereka percaya air kencing dapat menguatkan sistem imun (ketahanan badan) mereka. Ini adalah amalan kuno.

Di India dan Jerman, air kencing dikenal sebagai "Air Kepada Kehidupan" atau "Air Maulhayat" kerana ada banyak cerita berkenaan kemujaraban mengubati penyakit yang mudarat.

Mereka berpendapat air kencing yang disalurkan melalui buah pinggang membawa bersama bahagian penting yang berlebihan daripada darah bersama air yang dibuang. Mereka juga percaya air kencing mempunyai nutrien, hormon, enzim dan antibodi yang dituras keluar daripada darah. Air kencing yang dibuang pada waktu pagi adalah air kencing terbaik dan paling berkhasiat. Itu kepercayaan mereka.

Kita tidak akan minum air kencing. Melihat warnanya yang kekuningan sudah membuatkan kita loya. Belum lagi bau hancingnya. Uish! Walau bagaimanapun, bayangkan sekiranya kita tersadai di pulau atau di padang pasir yang tiada langsung makanan dan air bersih, sudah pasti penyahhidratan berlaku. Jadi, air kencing kita sendirilah yang kita minum. Mahu terus hidup ataupun mati?

1 komen:

Marliza Radzi berkata...

eyewwwwww