Sekiranya pergi menonton wayang di Kompleks Summit, USJ, saya akan singgah salah sebuah kedai menjual DVD (cetak rompak) kerana banyak filem yang tidak ditayangkan di panggung wayang dijual di situ.

Sementara menunggu waktu tayangan CJ7, saya sempat membeli DVD filem Charlie Wilson's War. Filem ini diterbitkan pada 2007, tetapi tidak ditayangkan di Malaysia. Oleh sebab itulah saya membeli DVD walaupun cetak rompak. Yang tulen pasti tidak dijual di pasaran.
Filem yang berdasarkan pada kisah sebenar ini sebenarnya diadaptasikan daripada buku Charlie Wilson's War tulisan George Crill. Charlie Wilson ialah bekas Pegawai Tentera Laut Amerika Syarikat (AS) yang pernah menjadi wakil Demokrat di Kongres AS mewakili daerah Texas. Beliau terkenal kerana usahanya melobi supaya memberikan dana terbesar kepada CIA bagi membantu mujahidin Afghanistan semasa Perang Soviet (1979-1989).
Filem ini dilakonkan oleh Tom Hanks, Julia Roberts dan Philip Seymour Hoffman. Dalam filem ini ada babak penglibatan Israel dalam usaha membantu Mujahidin Afghanistan.

Menariknya, kebanyakan mujahidin yang dahulunya dibekalkan senjata oleh CIA kini menjadi pejuang Taliban yang melindungi Osama bin Laden. Kini mereka pula yang diburu oleh AS. AS memang bijak...

0 komen: