Pak Lah suka nombor 13? Kenyataan ini dinyatakan oleh banyak pihak kerana nombor itu kerap beliau gunakan. Contohnya, nombor pendaftaran keretanya adalah 13 dan lain-lain lagi. Sila baca Utusan.

Walau bagaimanapun, nombor 13 biasanya dianggap tidak bertuah. Orang Rom menganggap 13 sebagai tanda kematian dan kehancuran. Menurut mitos orang Norse, sekiranya anda meletakkan 13 orang di satu meja, situasi itu sangat tidak bertuah. Mengapa? Semasa satu jamuan 12 orang di Valhalla, seorang penceroboh duduk di meja itu. Akibatnya, keadaan itu menyebabkan kematian Odin, anak Balder.

Ketakutan pada nombor 13 dipanggil triskaidekaphobia. Mungkin disebabkan fobia ini menyebabkan banyak bilik hotel tiada tingkat 13, banyak bangunan tidak diwujudkan tingkat 13, dan tiada barisan tempat duduk ke-13 di dalam kapal terbang. Malah banyak projek baharu atau permulaan pelayaran tidak diadakan pada 13 hari bulan. Tragedi berdarah Malaysia juga berlaku pada 13 Mei.

Tunang saya lahir pada 23 Ogos. Allah jua yang mengetahui...

4 komen:

alifstyle berkata...

AKU LAHIR 13 FEBRUARI DAN HARI JUMAAT.

PERNAH DENGAR 13TH FRIDAY? AKU BANGGA DENGAN TARIKH LAHIR AKU.

Unknown berkata...

Alif: Memang nak cerita berkenaan 13th Friday. Tetapi mitos itu macam memburukkan hari perhimpunan mingguan umat Islam shj.

Tanpa Nama berkata...

23 dan 13 adalah dua tarikh yg berbeza...isk..isk..isk!

Unknown berkata...

Fadhilah: Asalkan 3! haha