Undian di NUKE InterNETWORK mendapati 52 peratus pengguna internet telah mengurangkan menonton televisyen bagi menghabiskan masa menggunakan internet. Manakala 12 peratus pengguna pula telah mengurangkan masa bersama teman-teman kerana mahu melayari internet.

Memang ada benarnya fakta ini. Saya pernah melihat orang yang mengalami sindrom ini. Malah saya sendiri rasanya menjadi salah seorang yang "ketagih internet". Ada kalanya apabila internet ada masalah, kehidupan harian seolah-olah tidak ada makna. Saya tidak lagi menonton televisyen apabila berada di rumah. Pulang sahaja ke rumah, duduk terperap di dalam bilik melayari internet sehingga tidur. Esoknya, keluar rumah untuk pergi ke pejabat. Rasanya rakan serumah sudah memahami perangai "buruk" saya.

Pernah juga hampir seluruh rakyat Malaysia kebingungan semasa kejadian gempa bumi pada Disember 2006 yang menyebabkan talian internet terjejas disebabkan jaluran internet terputus di dasar laut selatan Taiwan.

Adakah semua ini menjadikan manusia bersifat mementingkan diri semata-mata? Teringat pada kata-kata Jaafar Abdul Rahim yang menjelaskan sifat orang yang suka membaca buku di mana-mana sahaja, "Lebih baik membaca buku dan tidak menegur orang yang duduk di sebelah daripada bermain komputer di kafe siber tetapi tidak menegur orang sebelah."

0 komen: