Tahukah anda bahawa rata-rata usia seekor nyamuk adalah dua minggu? Kecuali sekiranya ia ditampar manusia.

Kelmarin saya membeli produk terbaharu Ridsect, yang berbentuk seperti kipas. Sebabnya saya mahukan keselesaan semasa tidur.

Selama saya menggunakannya dalam masa dua hari, saya dapati ia memang berkesan. Tidur saya tidak lagi diganggu gigitan ataupun desingan nyamuk. Melihat pada label produk, produk itu mengandungi bahan kimia metofluthrin yang dapat menyahkan nyamuk. Saya masih lagi mencari maklumat berkenaan metofluthrin kerana khuatir sekiranya ia mengandungi kesan sampingan.

Sekiranya semua orang menggunakan produk yang menghalau nyamuk, bagaimana nyamuk dapat melangsungkan kehidupan? Mungkin jangka hayatnya kurang daripada dua minggu. Harap-harap isu berkenaan nyamuk ini tidak diperdebatkan di parlimen seperti isu monyet.

0 komen: