Dalam ruangan Forum Utusan Malaysia semalam:
Saya rasa terpanggil untuk meluahkan kepelikan dan kekesalan terhadap segelintir sikap kakitangan awam yang seolah-olah tidak menghiraukan arahan yang dikeluarkan kepada mereka berhubung waktu rehat dan minum.
Walaupun pekeliling perkhidmatan telah dikeluarkan tetapi seolah-olah seperti "mencurah air ke daun keladi". Buktinya, segelintir mereka ini sentiasa ada di kantin, kedai makan, warung, sedangkan pada waktu itu merupakan waktu mereka bekerja. Dengan bangganya mereka memakai tag nama dan pemakaian baju batik (pada hari Khamis) ketika minum.
Jika pada hari Jumaat pula, (berdasarkan pemerhatian saya di sebuah kompleks membeli belah terkenal di Putrajaya) jam sudah menunjukkan pukul 2.50 petang tetapi segelintir mereka masih lagi mundar mandir di sana.
Saya difahamkan waktu rehat pada hari Jumaat bermula pada jam 12.00 hingga 2.45 petang. Di manakah kualiti perkhidmatan yang diharapkan dapat disampaikan oleh mereka kepada orang ramai?
Tengah hari ini saya akan ke Mid Valley untuk membuat susulan dengan pihak MPH berkenaan program anjuran ITNM di sana pada Ahad ini. Sebelum itu, saya akan ke PWTC untuk membuat pelbagai tempahan untuk majlis pelancaran buku semasa Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) April nanti dan menghadiri majlis sempena PBAKL.
Adakah ini bermakna saya "berjalan-jalan" di plaza membeli belah? Kadangkala semasa memakai baju batik dalam waktu bekerja pada hari Khamis juga saya berada di tempat-tempat begitu.
Memang ada kakitangan awam yang "curi tulang" dengan berjalan-jalan semasa waktu bekerja di luar pejabat, tetapi saya percaya golongan itu segelintir sahaja. Saya pernah menempah plak di Plaza Pertama. Menurut tuan kedai itu, cawangannya di Alamanda Putrajaya paling banyak tempahan plak atau piala.
Persepsi 2: Kakitangan kerajaan malas mengangkat telefon.
Sudah biasa kita mendengar dakwaan ini. Di pejabat kerajaan, telefon disediakan di setiap meja kakitangan. Namun sukar untuk menghubungi pegawai kakitangan tersebut. Lalu dicop terus semua kakitangan kerajaan malas mengangkat telefon.
Sebenarnya, tugas kakitangan awam bukan semata-mata duduk di mejanya. Mereka juga perlu berurusan dengan bahagian lain, menghadiri banyak mesyuarat ataupun tugasan luar. Tidak adillah dituduh kakitangan awam malas mengangkat telefon.
Persepsi 3: Pejabat kerajaan selalu memindahkan talian (transfer line) telefon.
Saya turut pernah menghadapi situasi ini. Sekarang pun saya selalu sahaja memindahkan talian telefon kepada orang lain. Saya di unit komunikasi korporat, tetapi acap kali talian yang saya dan Shida terima mahu berurusan dengan unit penerbitan, unit sumber manusia dan lain-lain yang memang tidak ada kaitan dengan unit saya.
Bukanlah kami tidak tahu urusan yang diajukan, tetapi lebih baik sekiranya dia berurusan terus dengan orang tertentu. Biasanya yang menjadi masalah pemanggil ialah tidak menyatakan secara terperinci urusannya itu. Maka si penjawab telefon pun keliru pegawai yang sesuai untuk disalurkan talian.
Persepsi 4: Urusan kerajaan lembab.
Ada yang lembab, ada yang terlalu efisien. Semua orang tahu agensi kerajaan yang lembab dan efisien. Contoh paling mudah, kadangkala e-mel yang dihantar, dua minggu lagi baru dilayan. Itupun kalau dilayan. Banyak juga yang tidak dipedulikan.
Efisien atau lembap merupakan masalah kakitangan itu sendiri. Banyak sistem sudah diperkenal seperti Kualiti, Sasaran Kerja Tahunan dan lain-lain. Kalau tidak diambil peduli pun, kenaikan tetap sama, bonus pun sama rata antara kakitangan yang rajin dan malas, dan elaun pun diterima sama.
Tidak semua berkenaan kerajaan itu buruk, tetapi tidak segalanya baik. Saya selalu terfikir, kakitangan awam dapat bonus atau kenaikan gaji, heboh sungguh sehingga naik harga barang. Namun kalau kakitangan Petronas, TM dan lain-lain mendapat bonus sekurang-kurangnya dua bulan, tidak ada pula yang "bising".
Arkib
-
►
2010
(31)
- Disember (3)
- November (4)
- September (2)
- Ogos (3)
- Mei (4)
- April (5)
- Februari (3)
- Januari (7)
-
▼
2009
(161)
- Disember (5)
- November (8)
- Oktober (13)
- September (9)
- Ogos (11)
- Julai (13)
- Jun (17)
- Mei (18)
- April (17)
- Mac (16)
- Februari (17)
- Januari (17)
Pemblog UIA
Pemblog Rakan
- Adnan Jamil
- Ahmad Al-Kurauwi
- Ainon Mohd
- Alif Firdaus
- Am
- Amir Muhammad
- Arief Hakim Sani Rahmat
- Awang Zaidel
- Azli Shukri
- Baha Zain
- Cikgu Jane
- Cikgu Shahriah
- Cikgu Syahidah
- Dian Nais
- Fadli Akiti
- Faisal Tehrani
- Faizal
- Faris Hasbullah
- Felicia
- Gopa Bahari
- Hanida
- Helmy Samad
- Jiwa Rasa
- Khairusy Syakirin
- Majidah
- Nazmi Yaakob
- Nisah Haron
- Prof. Abdullah
- Prof. Kamil
- Ritah Yahaya
- Saharil
- Samhani Ismail
- Sinaganaga
- Tok Rimau
- Zaid Akhtar
- Zamri Mohamad
- Zin Mahmud
- Zuldean
11 komen:
Komen yang jujur. Manusia tak sama tapi mungkin KPI yang ditetapkan boleh membantu
Laksanakan tanggungjawab dgn jujur dan ikhlas. Skarang kita sedang menghadapi 'Perang Persepsi".... bukan terhadap kakitangan awam shj...
Pok Li,
KPI pun adakalanya tidak tepat. Pokok pangkalnya kejujuran manusia juga yang memainkan peranan.
Ikan Emas,
Betul pendapat itu. Namun semua pihak perlu berani menghadapi kritikan.
Saya pernah berhadapan dengan sikap pegawai yang sambil lewa tetapi tidak semua pegawai kerajaan begitu. Ada juga yang beri komitmen dan saya rasa saya dilayan macam anak raja pula..
Mutu perkhidmatan awam perlu dipertingkatan masa demi masa sebab mereka ini muka depan kerajaan.
dalam segala hal, membuat generalization tidak selalunya dan semestinya bagus. kerana manusia itu berlainan fikrah dan tanggungjawab.
Persepsi-persepsi itu wujud sebab ia benar-benar terjadi malah banyak kali. Banyak kali telefon tidak diangkat. Banyak kali urusan tergendala sebab birokrasi. Dan memang diketahui bahawa orang gomen ada ‘waktu minum pagi’ dan ‘waktu minum petang’. It’s like an open secret. Ya, memang ada yang tak buat semua ini, tapi banyak yang buat maka wujudlah persepsi :D
Saya merupakan seorang kakitangan awam.
Secara jujur saya juga mengakui memang ada segelintir yang begitu. Dan seperti biasa, yang kurang baik itu paling selalu diheboh-hebohkan daripada perkhidmatan yang baik dan efisyen.
Berkenaan dengan hal berlegar di kompleks membeli belah, semalam baru saja saya mengusik seorang teman yang mahu ke Alamanda sementelah bossnya sudah ke Penang. Kata saya pantang lepa. Jawabnya ini urusan rasmi. Sudah di Alamanda itu terletaknya pejabat pos, bank, dan pasaraya kerana dia perlu beli barang-barang untuk pantry.
Jadi, sebenarnya kita tidak boleh terlalu cepat membuat tanggapan, terutama sekali yang negatif.
the only time saya berhdapan dgn pekerja kerajaan efisien adalah di putrajaya di pejabat pendaftaran. Waima saya dah 4 kali hilang IC sampai abg officer pown pandang mak-ai-minah-ni punya pandangan cukup kaw, dia tetap layan dgn baik dan selesai dlm masa 15 minit..yezzza
AinunL muaiyanah,
Saya setuju dengan pendapat tidak semua kakitangan awam sempurna segala-galanya. Namun persepsi menyatakan kakitangan awam "teruk" sukar diubah.
Tuan Szakif,
Ya! Namun generalization lah yang banyak mempengaruhi penentuan keputusan.
Puan Am,
Hah jangan terkejut! Di pejabat kerajaan ada waktu rehat pada pukul 10 pagi. Am tanya kepada suami. Sedih kerana hanya nila setitik, semua orang terpalit sama.
Cik Madu Lebah,
Begitulah yang saya katakan. Di Alamanda banyak kakitangan berlegar yang mempunyai urusan rasmi. Maka perlulah semua orang suuzzon (bersangka baik)! Namun kelakar juga KSN menasihati kakitangan awam yang berlegar di Alamanda pelu membuka tanda nama. Haha.
Cik Felicia,
Hah yang kes ini mesti ada diskriminasi!haha.
setuju tang gaji.. dpt sebulan bonus (itupon diberi sebanyak dua kali..hehe) kecoh satu donia.. sengal tol.
yang keje kilang bonus manyak bulan tak kecoh pong..
psstt.. petronas 6 bulan bonus.. bio betik... pakcik kayoooo la itu mcm
Sewaktu kerja di firma swasta dahulu pernah seringkali berurusan dengan kakitangan awam..mmg mcm2 masalah..sehingga pernah saya "caught red handed" pekerja di kaunter yang tidur di bawah kaunter sdgkan itu waktu kerja. Setelah menjadi pegawai kerajaan sekarang, baru saya melihat dari persepsi kakitangan awam..tak semua kakitangan seperti yg saya pernah fikirkan dahulu
Catat Ulasan