Editor Pelita Bahasa, Encik Armin Azhari Salleh meminta saya menulis isu penterjemahan dalam keluaran Ogos 2009 yang bersempena Persidangan Penterjemahan Antarabangsa Ke-12 pada 18-20 Ogos di Pulau Pinang.

Walaupun beliau mahukan skop penulisan saya mewakili ITNM, tetapi saya memerlukan sedikit ruang kebebasan dalam menulis. Maksudnya, penulisan ini mewakili diri saya sendiri dan dari kaca mata saya sendiri walaupun belum setahun terlibat dalam bidang penterjemahan ini.

Mukadimahnya,
Sekiranya diajukan pertanyaan berkenaan kaedah untuk menjadi penulis yang hebat kepada Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said, jawapannya adalah, “Pertama membaca, kedua membaca, ketiga membaca, keempat membaca, dan kelima menulis. Sekiranya kelima-lima perbuatan adalah membaca, maka akan menjadi pembaca yang tegar.”

Ditanyakan pula kepada Pengerusi PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd., Puan Ainon Mohd berkenaan cara untuk memperbanyak khalayak pembaca buku Melayu. Beliau menjawab, “Kita perlu melambakkan lebih banyak buku Melayu di pasaran supaya orang menyedari kewujudan buku berkenaan. Hakikatnya di Malaysia banyak buku berbahasa Melayu yang lebih berkualiti daripada buku yang diimport.”


Seterusnya di majalah ini.

0 komen: