22 Jun 2008. DBP sudah berusia 52 tahun. Usia abah lebih lima tahun, emak kurang setahun daripada abah.

Ada orang mengkritik. Sudah berusia 52 tahun, tetapi mengapa perlu diadakan program-program yang tidak mencerminkan pembudayaan ilmu yang sewajarnya dilaksanakan oleh agensi yang mendukung budaya intelektual. Secara peribadi, saya menyokong "suara sumbang" itu. Saya mengimpikan pelbagai wacana ilmiah yang benar-benar memberikan kesan kepada masyarakat. Orang lama DBP kata, "Kali terakhir program DBP yang menggemparkan negara semasa Syarahan Perdana Palestin yang menempatkan dua tokoh politik negara di atas satu pentas, iaitu Dr. Mahathir dan Allahyarham Fadzil Nor."

Siapa hendak disalahkan?

Walau bagaimanapun, Jom ke DBP pada kali ini ada program pertemuan atau ramah mesra antara pembaca/penulis bersama-sama editor majalah. Inilah peluang untuk bersua muka dengan editor sembilan majalah terbitan DBP. Saya suka dengan program ini, tetapi tetap ada masalah juga. Hehe.

Masalahnya, saya risau sekiranya selepas berhubung rapat dengan penulis yang ditemui, khuatir juga sekiranya tidak diterbitkan karya mereka dalam majalah yang mempunyai 64 halaman sahaja. Itu masalah yang biasa dihadapi sekiranya penulis ada nombor telefon bimbit editor. Sampai malam pun ada juga penulis yang telefon dan bertanya, "Artikel saya sudah diterbitkan?" Serba salah. Hendak dijawab secara jujur, memanglah tidak wajar. Biasanya terpaksa juga menggunakan ayat-ayat penyedap hati, "Insya-Allah akan diterbitkan."

Datanglah ke DBP 21-22 Jun ini bermula 9 pagi. Ada pelbagai acara yang diadakan untuk seisi keluarga. Jumpalah editor-editor majalah di Sanggar Za'ba yang dipenuhi pelbagai buku terbitan DBP sejak penubuhannya 52 tahun lalu.

1 komen:

Denanz ... berkata...

jom ke dbp ...
tak semeriah yg diharapkan.
baca komen zuldean dalam adiputra04.fotopages.com