Singa Betina

Sebelum ini, saya tidak pernah tahu dan tidak pernah berminat mengambil tahu. Namun semasa mencari bahan untuk menulis fokus Dewan Kosmik keluaran Jun 2008, terbaca fakta yang menyatakan singa betina yang keluar berburu mencari makanan, bukannya singa jantan. Sekiranya keadaan itu berlaku pada manusia, sudah lama orang menyatakan si suami itu seorang yang pemalas!

Orang perempuan memiliki struktur badan yang agak lemah berbanding dengan lelaki. Disebabkan itu, orang lelaki selalu diminta melakukan kerja-kerja yang berat dan lasak. Namun walaupun singa betina memiliki tubuh yang lebih kurus berbanding dengan singa betina, ia dianggap sebagai kelebihan. Kelebihan itulah menyebabkan singa betina yang keluar berburu. Tambahan pula dengan tubuh yang kecil itu membolehkan singa betina bergerak dengan lebih pantas.
Singa Jantan

Singa betina tidak mempunyai bulu leher yang lebat seperti singa jantan. Oleh itu, mudah bagi singa betina menyembunyikan diri. Kalaulah singa jantan bersembunyi di sebalik pokok, buat kelakar sahaja! Sudah tentu boleh dilihat. Tetapi singa jantan akan mengawal kawasan memburu semasa "isterinya" mengejar mangsa. Demi kasih sayang kepada "isteri"! Macam si suami duduk di dalam kereta menunggu si isteri keluar dari pejabat.

2 komen:

Marliza Radzi berkata...

owh?

blog ini sungguh informative!

Unknown berkata...

Am,
Blog puan lagi banyak maklumat:)