Semasa di UIA, saya suka membeli roti High 5 yang berharga RM 0.50 (sekarang RM 0.60). Ijad pernah melarang saya membeli roti jenama itu kerana pernah melihat keadaan kilang roti itu dengan mata sendiri. Saya tidak percaya, tetapi selepas berita berkenaan cara penghasilan roti itu tersebar di media, saya tidak lagi membeli roti itu. Walaupun Silver Bird Group Bhd. (syarikat High 5) memperkudakan Datuk Abu Hassan Din Al-Hafiz, saya tidak akan makan roti itu lagi.

Namun selepas menonton Buletin Utama semalam, saya rasa macam mahu mengeluarkan semua simpanan dalam Tabung Haji. Benci sangat melihat "orang besar" High 5 tersenyum dan tergelak dengan "orang besar" Tabung Haji selepas menandatangani perjanjian strategik.

Tabung Haji akan melaburkan RM 300 juta termasuk duit saya, emak, abah, atuk, nenek, dan semua umat Islam dalam industri makanan halal. Itu tidak menjadi masalah. Masalahnya, mengapa perlu melabur dalam industri yang bukan diterajui oleh bukan Islam? Banyak lagi pengusaha Islam yang amat perlu dibantu.

Dalam Utusan Malaysia, Tabung Haji memulakan gerak kerja ini dengan melabur dalam syarikat yang pernah kontroversi ini. Sebelum itu, Tabung Haji sudah memiliki saham dalam syarikat QSR Brands Bhd. (milik Tan Sri Mohd. Ali Hashim) dan Lam Soon (M) Bhd (syarikat ini bukan milik umat Islam).

Alternatif roti itu, tentulah makanan yang dihasilkan oleh umat Islam. Adakah kita akan makan roti di bawah ini?

2 komen:

Tanpa Nama berkata...

Bagaimana pendapat tuan punya blog? Patutkah umat Islam menyokong roti Al Ikhwan?

Yang pastinya, logo Rufaqa telah digantikan dengan logo Al Ikhwan.

Unknown berkata...

Aidil,
Baca basmalah...makan...