Fokus: Eutanasia: Membunuh atau Ihsan? (Sila klik untuk membaca isi kandungannya)

Mungkin banyak yang tidak tahu maksud istilah eutanasia. Istilah ini tidak dikenali langsung di Malaysia kecuali rakan-rakan yang belajar jurusan perubatan dan undang-undang.

Walau bagaimanapun, Malaysia sudah menerbitkan filem yang menceritakan khusus berkenaan eutanasia, iaitu Seri Dewi Malam yang dilakonkan oleh Maya Karin, Jeslina Hashim, Danny X-Factor dan lain-lain. Cuma filem ini tidak langsung memperkenalkan atau menjelaskan maksud eutanasia. Antara dialognya, "Bantuan hayat perlu dicabut bagi memudahkan dia pergi."

Maksud eutanasia: Perbuatan mematikan seseorang yang menanggung azab penyakit yang tidak dapat disembuhkan lagi atas dasar perikemanusiaan supaya pesakit tersebut tidak berpanjangan mengalami azab.

Fahamkah?


Adakah eutanasia dibenarkan dalam Islam? Yusof Qardawi ada jawapannya di dalam Dewan Kosmik. Negara manakah yang membenarkan pelaksanaan eutanasia? Mohd Khairulanuar Manshor menulis berkenaannya di dalam Dewan Kosmik. Berapakah kes yang sudah berlaku dengan menggunakan eutanasia? Sabri Mohamad Sharif memberikan penjelasan terperinci di dalam Dewan Kosmik.

Sebenarnya Suharto meninggal dunia dengan dilakukan menggunakan eutanasia.

4 komen:

Wasunni Al-Kelantani berkata...

Annuar,

Aku ada cerita menarik ni..Tadi aku pegi Leicester Square kat London ni. Nak pergi beli barang kat sana. Tgh jalan sesorang dalam satu pasaraya tu, aku disapa oleh beberapa org individu berbangsa Cina dari Malaysia. Tengah2 borak dengan diorg tu, ada seorang daripada mereka tanya aku, 'Did you read Malaysian Newspapers' today?'..Aku tanya balik, 'Why?'..Sekali dia cakap..'you jgn baca itu paper 'tut' and paper 'tut', banyak sgt propaganda nak pecahkan kita olang Malaysia'..Aku hanya anggukkan kepala dan senyum pada dia..Aku cakap balik, 'Dun Worry Bro, I read all newspaper from Malaysia..not only the 'tut' n 'tut' newspaper..I'm also read Hara_ _ _', Age_ _ _, Det_ _ _ Tra_ _ _ and many more tru online...Diorg tu betul-betul bersemangat mahu balik Malaysia utk mengundi...Mereka cakap kali ni mau undi itu Parti 'P' dan 'K'..kasi ubah ini tahun...Aku meningglkan mereka dengan 1 billion senyuman dan harapan baru...hehe

Unknown berkata...

Salleh,
Malam tadi aku pergi mendengar ceramah Anwar Ibrahim di Brickfields (kawasan Parlimen Lembah Pantai yang ditandingi Nurul Izza). Tujuan asalnya mahu mewawancara Nurul Izzah, tetapi tidak dapat.

Aku akan menceritakan situasi malam tadi dan respon komen kau dalam pos terbaharu.

Marliza Radzi berkata...

lamanya tak baca Kosmik! perlulah baca yang ini kan nak dengar penjelasan Yusuf Qardawi. dulu2 masa sekolah ethunasia pernah jadi tajuk pertandingan debat. hangat juga.

Unknown berkata...

Am,
Kalau mahu naskhah percuma, datanglah opis:)