Baru tiga hari bulan Februari berlalu. Semua orang yang memakai jam pun mengubah digit hari bulan pada jam semasa 1 Mac.

Semua keadaan ini bermula pada kurun kelapan sebelum Masihi (SM) semasa kalendar Rom mula dirancang. Pada masa itu, ada 10 bulan sahaja dalam setahun, Januari dan Februari belum wujud lagi.

Kemudian Numa Pompilius, Raja Rom, membuat keputusan menambahkan dua bulan lagi. Maka wujudlah Januari dan Februari dan bilangan hari 355 dalam setahun. Orang Rom percaya nombor genap akan mengundang nasib yang tidak baik, maka kalendar Rom mempunyai 29 atau 31 hari dalam sebulan. Untuk mendapatkan jumlah 355 hari, satu bulan perlu dikurangkan harinya, maka Februari dipilih untuk tujuan itu.

Asalnya, Mac merupakan bulan pertama pada setiap tahun (kini Januari). Februari pula menjadi bulan terakhir dan pada tengah-tengah musim sejuk. Orang Rom berpendapat, sekiranya ada satu bulan yang dikaitkan dengan nasib tidak baik, biarlah pada bulan yang pendek.

Kemudian, Julius Caesar mengubah kalendar Rom dan menambah bilangan hari dalam setahun menjadi 365 hari. Dia tetap membiarkan Februari menjadi bulan yang pendek kerana tiada orang yang menyukai bulan itu. Kalendar itu diberikan nama "Kalendar Julian" dan digunakan sehingga tahun 1582. Kalendar yang kita gunakan sekarang ialah versi Paus Gregory XIII.

Setiap tahun kalendar tepat 365 hari, 5 jam, 48 minit, 46 saat, jadi satu hari perlu ditambah pada setiap empat tahun untuk mengambil kira baki jam-jam itu. Disebabkan itulah adanya tahun lompat (seperti pada tahun ini). 29 hari bulan Februari ditambahkan bagi mencukupkan jumlah bilangan hari yang diperlukan dalam setiap empat tahun.

Bulan Hijrah lagi tepat.

4 komen:

AM berkata...

wah sungguh hebat info ini. trimas!

Fadhilah berkata...

saya selalu beranggapan bulan februari adalah bulan yang ganjil!

Anuar Manshor berkata...

Am,
Bulan Hijrah lagi hebat!

Fadhilah,
Bulan Masihi memang ganjil.

MOHD SALLEH HJ. SA'ARI berkata...

anuar,
artikel ni amat menarik..aku nak copy paste artikel kau ni masuk blog aku k...Thanks