Encik Armin Azhari Salleh, Editor Pelita Bahasa melakukan tinjauan (survey) berkenaan pelancongan kedai buku atau bookstore tourism.

Memang idea ini belum lagi menjadi agenda Kementerian Pelancongan ataupun mana-mana agensi pelancongan bagi menarik perhatian orang luar datang ke Malaysia, khususnya Kuala Lumpur. Sedangkan ada sesetengah pelancong datang ke sesuatu tempat kerana mahu mengunjungi kedai buku.

Contohnya saya sendiri, sejak di UIA saya sangat kepingin mahu melancong ke Bali kerana terdapat gamelan Bali yang sangat unik dan pantas cara bermainnya. Bagi orang lain pula, niat mereka datang melancong ke sesuatu destinasi mungkin kerana mahu membeli belah, berhibur, mencari peluang bisnes, menikmati alam semula jadi, dan lain-lain.

Semasa bersama lawatan Kelab Gamelan UIA dulu ke Jakarta, Solo, Bandung, dan Jogjakarta, tempat yang mula-mula akan saya cari adalah kedai buku. Saya masih lagi teringat membeli Sophies World versi bahasa Indonesia di Toko Buku Gramedia, Bandung, semasa kawan-kawan sibuk masuk ke butik di sekitar toko buku itu.

Maksudnya, kedai buku merupakan antara bookstore tourism yang perlu menjadi salah satu tarikan pelancong datang ke Malaysia. Sekarang, kalau saya ke Pulau Pinang, tempat yang mahu saya kunjungi adalah Pasar Chowrasta, kerana banyak buku terpakai di tingkat atas bangunan lubuk jeruk itu.

Kalau dahulu, Sanusi Junid membina Kampung Buku dengan harapan supaya menjadi salah satu tarikan pelancong ke Langkawi, tetapi sayang akhirnya projek itu menjadi "gajah putih". Kini Melaka pula sudah membina projek sedemikian. Harapnya tidak terjadi seperti di Langkawi. Kota Buku di KL ini pula entah jadi ataupun tidak. Banyak sangat politik!

ITNM baru membuka kedai buku terjemahan, yang akan menjadi satu-satunya kedai buku terulung di Malaysia yang menjual semua karya terjemahan pelbagai bahasa dunia, bukan sahaja terbitan ITNM. Sangat sesuai kalau kerajaan berhajat membawa pelancong berbas-bas datang melawat kedai buku ITNM.

Di Amerika, Larry Portzline merupakan penggerak kepada bookstore tourism. Dia mengetuai "jalan-jalan cari buku" ke seluruh pelosok Amerika Syarikat. Di sini beliau mencadangkan langkah-langkah bagi memastikan bookstore tourism boleh dijalankan dengan mudah.

Mungkin tahun hadapan Datuk Ng. Yen Yen mengubah Citrawarna Malaysia menjadi Citra Ilmu Malaysia. Mungkinlah. Manalah tahu...

1 komen:

ainunL muaiyanah berkata...

saya juga teringin ke indonesia bukan kerana jualan barangnya yang murah tetapi pada buku-bukunya.

masa ke pulau pinang saya ke pasar chowrasta bukan untuk jeruknya tetapi untuk buku terpakai yang banyak sekali.

rasa mahu kesana lagi :)