Mungkin tidak semua orang mengetahui kewujudan Berita Buku walaupun ia telah diterbitkan sejak 1982 oleh Majlis Buku Kebangsaan Malaysia (MBKM).

Mulai Oktober 2009 ini, Berita Buku telah dihidupkan semula setelah "mati" buat beberapa tahun. Tidaklah pula diketahui sebab musabab "kematian" majalah ini.

Saya merasakan MBKM terpanggil untuk menerbitkan semula majalah ini setelah melihat situasi menggalakkan penerbitan majalah yang menceritakan tentang dunia buku, seperti MPH Quill (oleh MPH) dan Pop Club (terbitan Popular). ITNM pula dengan majalah www.itnm.com.my.

Naskhah Berita Buku ini diberikan percuma, tetapi tidaklah saya tahu cara mendapatkannya. Saya secara tidak sengaja ternampak majalah ini di bilik bos. Maaf bos saya mengambilnya tanpa meminta izin :)

Dahulu pun MPH Quill dan Pop Club diberikan percuma kepada umum, tetapi kemudiannya hanya diberikan secara percuma kepada pemegang kad keahlian. Untuk orang lain - jual!

Walau bagaimanapun, tahniah kepada MBKM kerana menerbitkan Berita Buku yang berjaya menampilkan penulis-penulis hebat, antaranya Shaharom TM Sulaiman, Zaharah Othman, Uthaya Sankar SB, Reggie Lee, Arief Hakim Sani dan lain-lain. Kualiti artikelnya, kertasnya, dan reka bentuknya pun menarik.

Saya pun menumpang kaki sama menulis satu artikel dan satu laporan aktiviti. Menumpang...

2 komen:

Khairusy Syakirin Has-Yun berkata...

wah! tahniah!

hafizahiszahanid berkata...

Sebenarnya nak war-warkan yang ini kan,
"Saya pun menumpang kaki sama menulis satu artikel dan satu laporan aktiviti. Menumpang..." heheheheh