Kata Abah, "Kalau duduk di sini lama-lama, boleh sakit badan jadinya," yang merujuk kepada rumah saya yang berbentuk apartmen.

Tiba sahaja di Kota Tinggi jam 2.00 petang, terus sahaja Abah mencapai helmet menuju ke dusunnya di Kota Panchor yang kira-kira 20 kilometer jauhnya.

Lama saya tidak menjejakkan kaki di kebun pusaka arwah Atuk. Kali terakhir saya ke sana semasa di tingkatan satu.

Maka selalulah Emak dan Abah bersuara, "Buah durian dah banyak gugur di kebun." Lebih-lebih lagi saya dan semua staf ITNM baru sahaja mengalami "pembasuhan otak" (brainwash) oleh Ustaz Zawawi Yusoh di kursus motivasi. Maka fahamlah frasa Emak dan Abah itu.

Kehebatan memanjat saya tidak sehebat Abah.

Isteri suka di blognya.

5 komen:

Nida Shaari berkata...

Tak ade ke buah tangan (berbentuk buah-buahan) untuk orang di Balakong.

Hik hik hik

Unknown berkata...

Kakak Hanida,
Mahukah? Kita tunggu musim akan datang ya!

Ticer Syah berkata...

gaya musti ada.. jaga baik itu parang.. takut jatuh plak..ekekkee.. kebun durian bapa saya plak dah lama takde buah.. dah tua agaknye.. dulu masa kami kecik2 selalu pegi situ.. ada langsat, manggis, durian jgn cakap.. sampai berbonet2.. asik pesta durian tak benti.. huhu.. tp skang dah kureng buahnya.. naper ek.. dah tua kot no.. kami pon dah cecah 30 dah. apa lagi si pokok tu..hehehe...

Tanpa Nama berkata...

gambar tu..gaya,mutu,keunggulan!

ainunL muaiyanah berkata...

Teringat masa kecil-kecil dahulu, selalu panjat pokok buah belakang rumah. ini sudah besar dan dewasa serta menjadi perawan mampu pandang pokok buah di belakang rumah dnegan hati yang rindu