Buku Sophie's World sudah diterjemahkan kepada 53 bahasa. Edisi bahasa Melayu mungkin terjemahan yang ke-54, diterbitkan oleh ITNM. Buku ini berkisar berkenaan falsafah yang disampaikan dalam bentuk penceritaan seorang kanak-kanak yang mempunyai semangat inkuiri yang tinggi.

Manakala buku Anne Frank pula adalah diari kanak-kanak perempuan Yahudi yang dibunuh oleh Nazi Jerman. Ada orang kata, diari itu adalah dakyah Yahudi untuk menarik simpati dunia akibat dianiaya oleh Nazi.

Sahih ataupun tidak, tidak dapat dipastikan. Hal ini kerana bapa Anne Frank yang mendakwa diari itu sahih. Bapanya jugalah yang memberikan diari itu kepada penerbit untuk dijadikan tatapan umum.

Namun ada beberapa memoir yang didapati tidak sahih. Maksudnya cerita yang disampaikan adalah auta semata-mata.

Antaranya buku yang diresensikan oleh Oprah sendiri, iaitu Angel at the Fence (Malaikat di Pagar) tulisan Herman Rosenblat. Beliau mendakwa jatuh cinta kepada seorang wanita yang selalu mencampakkan makanan di pagar semasa Perang Dunia Ke-2. Apabila beliau berpindah ke New York, beliau berkahwin dengan Roma Radzicki. Rupa-rupanya isterinya itu adalah wanita yang mencampakkan epal dan roti semasa Rosenblat berada di kem tahanan.

Rupa-rupanya penulis itu, Rosenblat menipu.

Ada banyak lagi buku memoir yang menipu. Antaranya:
  1. A Million Little Pieces oleh James Frey.
  2. A Rock and a Hard Place oleh Anthony Godby Johnson
  3. Satan's Underground oleh Lauren Stratford
  4. I, Rigoberta Menchu oleh Rigoberta Menchu
  5. The Diary of Jack the Ripper oleh by James Maybrick

2 komen:

mariahsj berkata...

Mungkin nak menyedapkan cerita kot sebab itu sampai menipu...

Unknown berkata...

Puan Zaiton,
Tidak berkat rezeki sekiranya menipu. hehe