Kebelakangan ini, sibuk orang berbicara berkenaan teknologi hijau. Akhir-akhir ini, Panasonic selalu mengiklankan produknya yang mesra alam di akhbar, sesuai dengan langkah melambatkan pemanasan global. Dua minggu lalu, Panasonic mengadakan promosi produk-produk teknologi hijau di MidValley. Langkah corporate social responsibility (CSR) Panasonic amat dipuji walaupun masih lagi berasaskan keuntungan.

Malaysia pun sedang mempromosikan barangan teknologi hijau. Bulan lalu Pak Lah memberikan ruang kepada Toyota untuk menjalankan penyelidikan teknologi hibrid di Malaysia. Proton juga dijangka akan mengeluarkan kenderaan yang menggunakan teknologi hibrid tidak lama lagi.

Sebenarnya fokus ini diilhamkan semasa menemui Encik Arief Hakim Sani di pejabat PTS di Batu Caves. Kebetulan pula setiap tahun Dewan Kosmik akan mengetengahkan isu berkenaan alam sekitar. Harap-harap tahun hadapan dapatlah anugerah kewartawanan Malaysian Press Institute (MPI) dalam kategori alam sekitar mengalahkan Karam Singh yang setiap tahun merangkul anugerah ini. Haha.

Saya pun memang bencikan pencemaran. Hujung minggu lepas, di Maybank Wangsa Melawati saya merenung tajam seorang lelaki yang dengan selamba membuang tin minuman di tepi jalan. Dia pun membalas pandangan. Rasanya di dalam hati dia berkata, "Apa hal?!" Sebelum masuk bank, saya pun menggeleng kecil. Di dalam hati pun mengomel, "Tidak pandai-pandai buang ke dalam tong sampah?@#*>?"

Baca di sini untuk mengetahui lanjut berkenaan Teknologi Hijau.

2 komen:

Unknown berkata...

Teknologi warna lain ada tak? Merah ke???

Unknown berkata...

Puan Ritah,
Rasanya tahun hadapan Teknologi Merah pulalah ya.