Sudah lama juga meninggalkan pembacaan buku-buku berbentuk bisnes/ekonomi/pengurusan. Sejak di DBP, banyak dihabiskan dengan membaca buku/majalah berbentuk sains kerana mahu meningkatkan pengetahuan berkenaan bidang yang agak asing dengan jiwa. Untuk pembacaan santai, novel pula menjadi pilihan. Kini, saya sedang menikmati isi kandungan buku-buku berkenaan rumah tangga hadiah sempena pernikahan daripada Encik Armin (Editor Pelita Bahasa) dan rakan sekerja Isteri, Tarmizi.

Seronok sebenarnya menulis artikel berkenaan ekonomi/bisnes. Tawaran daripada Azli untuk menulis artikel dalam majalahnya, mudah sahaja saya terima. Selain mengetahui selok belok perniagaan, dapat juga mengetahui rahsia kejayaan beberapa syarikat multinasional. Seolah-olah membaca buku motivasi apabila mengetahui kisah kejayaan mereka. Contohnya Red Bull, bermula daripada "kosong", kini mampu menyaingi Coca-Cola ataupun Pepsi. Malah daripada minuman tradisi masyarakat Thailand, minuman ini berjaya menembusi pasaran dunia sehingga menjadi salah satu pasukan lumba kereta F1.

Begitu juga dengan Nissan yang pernah hampir-hampir bankrup, mampu bangkit selepas diambil alih oleh Renault. Di Jepun kini, Nissan meraih jualan kedua tertinggi di belakang Toyota, yang mengatasi Honda.

Berlainan dengan pengeluar kamera filem, Agfa, yang kini gulung tikar walaupun hampir 100 tahun berada di pasaran kerana tidak mahu mengubah strategi bisnes daripada kamera filem kepada kamera digital.

Tepat judul yang Azli berikan, "Bagaimana Mereka Melihat Pemasaran?"

9 komen:

.: mama cute :. berkata...

salamz.. betol la.. pemasaran memainkan peranan penting. kalau barang/produk sehebat mana pun tapi takde teknik pemasaran yg betul pon tak jadi jugak.
begitu juga sebaliknya.. kalau barang itu tak baper bagus dan takde gerenti.. tapi pemasaran dasat.. orang tetap akan beli.
macam iklan makanan segera kat media skang ni.. kita tau makanan tu suma tak bagus dan akan beri kesan yg tak elok dalam masa panjang.. tp orang still beli sebab cara dia buat pemasaran yang dasat dan mampu mengguda hati pembeli.. so.. that particular makanan still laku sampai la skang.
jadi strategi pemasaran kena tip top dan sentiasa bertindak outside the box. kalau dok ikut flow lama.. habis la itu kampeni.. huhu..
macam kampeni yang kami dok wat nih.. tak mau langsung ubah strategi. dok percaya stail lama.. pergi jumpa orang one by one dan tak nak masuk ke iklan perdana.. masalahnya.. orang lebih percaya pada iklan kat tv.. bila orang tanya.. ee.. tak pernah dengar pon produk u ni.. betol ke bagus..
haa... tengok.. people believe the things seen on tv eh.. :)

Tanpa Nama berkata...

Betul Nuar,

Sekarang ni tempe dah dijual di Holland..dengan nama Vendetempe..siapa sangka tempe (makanan popular orang jawa, mampu ke sana)
Malah orang kat sana membaiki teknologi pembuatan tempe menggunakan mesin sepenuhnya..

nadmin

Anuar Manshor berkata...

Puan Mamida,
Kadangkala tidak semestinya pemasaran berkesan dengan iklan di tv. Buku atau majalah misalnya, jarang sekali kita melihat ada iklan di tv, jualan tetap berjalan seperti biasa. Bergantunglah...

Tuan Nadmin,
Bapa mertua aku berketurunan Jawa. Semalam aku makan tempe lagi.

Wasunni Al-Kelantani berkata...

annuar...

Kementerian kesihatan UK tak galakkan rakyatnya minum air red bull sbb kajian saintifik menunjukkan air red bull bleh merosakkan sistem darah manusia...

Nadmin..

kat Holland mmg tak pelik kalau makanan dari indonesia mcm tempe dijual di merata tempat sbb kat sana terlalu ramai org indonesia menetap di sana dan ramai yg kahwin dgn Dutch...bahasa di sana juga banyak yg sama dgn bahasa indonesia...sebagai contoh, kedai dipanggil toko, polis di panggil polisi, khinzir di sebut babi, nasi disebut nasi dan mcm2 lagi la..

.: mama cute :. berkata...

masalahnye kampeni yg kami masuk ni.. jangankan kata iklan tv, iklan dalam magazine ngan suratkhabar pon tanak..

Wasunni Al-Kelantani berkata...

saja nak mencelah msg mamacute..hehe..jgn marah yer tuan punya blog

kompeni apa yg tak nak buat iklan ikut tv dan majalah tu..ke bujek iklan dia ciput kot...hehe..

ke kompeni ni nak tiru style direct selling atau MLM kompeni

Anuar Manshor berkata...

Tuan Salleh,
Aku akui memang Red Bull ada bahaya jugalah. Gula terlalu tinggi. Aku sendiri minum semasa memandu (hilang mengantuk) dan kalau penat sahaja.
Bahasa Indonesia memang kuat sehinggakan penjajah pun terikut-ikut menggunakan bahasa mereka.

Puan Mamida,
Syarikat itu ada pelan strategi kot. hehe

.: mama cute :. berkata...

kuikui.. den rasa dia bajet ciput lah.. kuikui

Unknown berkata...

網頁設計 網路行銷 關鍵字廣告 關鍵字行銷 餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 巴里島機票 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 銀行貸款 信用貸款 個人信貸 房屋貸款 房屋轉增貸 房貸二胎 房屋二胎 銀行二胎 土地貸款 農地貸款 情趣用品 情趣用品 腳臭 長灘島 長灘島旅遊 ssd固態硬碟 外接式硬碟 記憶體 SD記憶卡 隨身碟 SD記憶卡 婚禮顧問 婚禮顧問 水晶 花蓮民宿 血糖機 血壓計 洗鼻器 熱敷墊 體脂計 化痰機 氧氣製造機 氣墊床 電動病床 ソリッドステートドライブ USB フラッシュドライブ SD シリーズ