Maaf. Agak lucah. Walau bagaimanapun, semua memakainya, tetapi tidak diketahui sebab rasional kita memakainya. MENGAPAKAH KITA MEMAKAI SELUAR DALAM?

Jawapan klise:
  • "Sejak kecil lagi emak suruh pakai."
  • "Supaya anu tidak tergantung." (Lelaki).
  • "Supaya tidak dimasuki sebarang binatang ataupun anasir luar." (Wanita).
Dahulu pakaian ini dikenal sebagai "kain cawat". Ia mula dipakai dan dipopularkan sejak 4000 tahun dahulu di Crete (di Greece) kerana cuaca di sana panas. Ada juga yang menyatakan orang Mesir yang mula-mula memakai seluar dalam dengan cara melilit kain di sekeliling badan. Mungkin seperti mamak-mamak tua di kedai makan mamak.

Sebenarnya, seluar dalam berperanan bagi mengurangkan kekotoran pada kain. Ia adalah lapisan di antara kulit dan baju/seluar yang membantu mengekalkan baju/seluar kekal bersih.

Nama lain untuk seluar dalam: skivvies, unmentionables, panties, bloomers, undies, knickers, drawers, gaunchies, step-ins, scantier, unwhisperables, baju kecil, baju dalam, dan topang bawah.

Kemudian dalam 200 Masihi, muncul satu lagi pakaian sulit, iaitu coli. Pada mulanya, pakaian ini dinamakan sebagai strophium atau mamillare yang berbentuk seperti pita untuk payudara.

Saya teringat pada pesan seorang ustazah, penceramah agama terkenal, "Saya tidak akan menggantung pakaian sulit di luar rumah sehingga boleh dilihat orang lain. Dalam masa yang sama, saya cuba untuk tidak membenarkan anak-anak dan suami saya melihatnya."

4 komen:

Marliza Radzi berkata...

suami juga? wow.

seperti, biasa, entri penuh informasi :D

Unknown berkata...

Am,
Oh ya?

Tanpa Nama berkata...

sy x pakai suar dlm

senang

Unknown berkata...

Apa punya cerita da... Berjuta-juta lemon lagi cerita yang boleh diceritakan.The moral behind the story?

Moralnya, pakailah cawat besi yang dihiasi berlian.