Semoga Allah mengampuni segala dosa Puan Fatimah Ahmad dan merahmati kehidupannya. Selamat hari ibu emak.

Mungkin sempena hari ibu, Istana Budaya (IB) mengadakan persembahan teater muzikal Randai Kasih Menanti. Saya pun mengambil kesempatan menggunakan kad media untuk masuk ke Panggung Sari dengan percuma. Bukan menyalahgunakan kad media, tetapi dengan bantuan Abang Saari Shafie, saya dapat layanan istimewa daripada PR IB, Saudara Kassim Lee.

Persembahan randai ini pernah diadakan 14 tahun lalu di Stadium Negara. Kini, pelakon yang kekal berlakon dalam persembahan di IB hanya Zulkifli Md. Zain (bapa Norzizi Zulkifli) dan Ahmad Tariq Siregar (anak Ahmad Tamimi Siregar-14 tahun lalu adalah bayi). Pelakon lain yang terlibat dalam persembahan arahan Ahmad Tamimi pada kali ini ialah Dato' Yusni Hamid, Safura Ya'cob, Ray Redzuan, dan lain-lain.

Sedikit berkenaan randai... Randai adalah tarian tradisional Minangkabau berasal daripada perkataan merandai yang bererti mengarang atau melingkar suatu kawasan lapang untuk mencari sesuatu yang hilang. Struktur persembahan randai berkonsepkan gerak tari silat.

Namun Randai Kasih Menanti kurang unsur randai yang tulen atau sempurna. Ia menceritakan ibu (Safura) yang membuang anak di sampan kerana terpengaruh kata-kata bomoh (Ahmad Tamimi). Selepas besar, anak itu kembali ke pulau asalnya kerana dihanyutkan selepas kapal yang diterajuinya dipukul ribut. Seterusnya, sebaiknya pergi sahaja ke IB.

Sebenarnya musykil juga kerana ada lagu pop rock dan rentak zapin dalam persembahan itu. Walau bagaimanapun, saya lebih suka persembahan randai di Dewan Filharmonik Petronas pada tahun lepas.

4 komen:

Sahalfikri berkata...

jadi kau tak syorkan tonton lah?

p/s: aku baru terfikir nak ke IB untuk ke sana..

Unknown berkata...

Suhail,
Tapi aku suka tonton teater yang tidak banyak orang. Boleh fokus!

Wasunni Al-Kelantani berkata...

Annuar..

ada satu artikel dari blog ko aku amik letak dalam blog aku...aku ada bagitau yg artikel itu dari Blog ko..artikel pasal Bulan Februari tak cukup hari...dulu dah post dah artikel tu kat blog lama..ni post sekali lagi kat blog baru...TQ

Unknown berkata...

Saleh,
Blog kau banyak informasi. London!!!Aku datang!!!