Biasanya saya akan memulakan sesi penerangan majalah dengan bertanyakan soalan, "Apakah maksud 'kosmik'?" sambil memegang Dewan Kosmik untuk diberikan kepada sesiapa yang dapat memberikan jawapan dengan tepat. Namun tidak pernah ada seorang pun pelajar sekolah menengah yang mengadakan lawatan ke DBP dapat menjawab soalan itu.

Semasa pertama kali diberikan taklimat oleh Puan Padilah Ali (Ketua Bahagian Majalah @ bos majalah DBP), dia kata, "Saya memberikan tanggungjawab kepada awak mengendalikan majalah Dewan Kosmik." Keluar sahaja dari biliknya, saya terus membuka Kamus Dewan Edisi Keempat, muka surat 825 untuk mencari makna KOSMIK.

Maksudnya, 1. yg berkaitan dgn alam semesta; 2. terdapat di atau berasal dr angkasa lepas;

Yang saya tahu, Dewan Kosmik asalnya diterbitkan oleh penerbit luar pada 15 tahun 5 bulan yang lalu. Kemudian DBP menerbitkan sebelum diberikan secara francais kepada Karangkraf. Bermula tahun 2007, DBP mengambil semula Dewan Kosmik bersama-sama empat majalah lain.

Saya tidak mendapat sebarang maklumat rasional diberikan nama KOSMIK kepada majalah berkonsepkan sains dan teknologi ini. Di Malaysia, selain Dewan Kosmik, majalah sains lain cuma estidotmy terbitan Utusan Malaysia dengan kerjasama MOSTI. Itupun sebagai sisipan. Estidotmy adalah akronim bagi "era sains, teknologi & inovasi". Majalah antarabangsa lain contohnya Popular Science, Scientific American, dan Scientific American Mind semuanya ada perkataan sains. Cuma Focus BBC tidak ada perkataan sains.

Saya pernah menyuarakan untuk menukarkan Dewan Kosmik menjadi Dewan Sains. Seperti majalah lain, Dewan Ekonomi jelas untuk ekonomi, Dewan Sastera-sastera, Dewan Pelajar-pelajar sekolah rendah, Dewan Masyarakat-bacaan umum, Dewan Siswa-pelajar sekolah menengah, Dewan Budaya-budaya, Dewan Bahasa dan Pelita Bahasa-bahasa Melayu. Namun bos menyatakan agak sukar kerana perlu melalui pelbagai birokrasi atasan. Saya ngalih.

Rasional cadangan saya, sekiranya bakal pembeli tidak tahu maksud KOSMIK, mereka juga pasti keliru bidang apakah yang dibincangkan dalam majalah ini walaupun ada sub mast-head "Majalah Sains dan Teknologi" yang kecil di kulit hadapan. Namun saya tetap berharap suatu hari nanti KOSMIK akan terkenal sebagai majalah sains.

Bersambung...

0 komen: