Klik imej untuk paparan lebih besar.

Sejak saya "memegang" Dewan Kosmik, saya memberikan ruang kepada Ikram untuk menulis "Ulasan Buku" pada setiap bulan. Bukan kerana dia sahabat saya, tetapi memang dia berbakat dalam bidang penulisan. Jadi tidak timbul isu kronisme dalam situasi ini. Buktinya, bukunya sudah terbit, saya masih lagi khayal dalam dunia majalah.

Kami rapat sejak menyertai Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) di Matrikulasi UIAM. Pada masa itu, dia sebagai amir (ketua) dan saya pula sebagai timbalannya. Kami mula berminat dalam bidang penulisan dan buku sejak berkenalan dengan Jaafar Rahim. Saya, Ikram, Hilmi, Hamdi, Suhail, Nadmin, Nabil dan sahabat lain "berlawan-lawan" bagi menerbitkan artikel di mana-mana penerbitan. Saya dan Ikram berminat menulis di majalah seperti Minda, Dewan Agama dan Falsafah (Kedua-dua sudah ditutup), dan Dewan Masyarakat. Manakala Hilmi lebih gemar menulis untuk akhbar.

Berkenaan ulasan buku bagi keluaran Mei 2008 ini, Jostein Gaarder memang sudah dikenali umum dengan karyanya, Sophie's World, terbit pada 1991 yang sudah diterjemahkan kepada 53 bahasa. Mungkin bahasa Melayu adalah terjemahan yang ke-54. Saya mempunyai tiga koleksi buku ini; bahasa Inggeris, bahasa Indonesia (beli semasa di Bandung), dan bahasa Melayu (beli semasa pesta buku baru-baru ini yang diterjemahkan oleh ITNM).

Namun entah mengapa, Maya tidak laris atau tidak sehebat Sophie's World. Mungkin sebab karya Gaarder pada kali ini terlalu berat, persis buku falsafah yang melambak di pasaran ataupun tiada unsur fiksyen yang menarik. Saya pun belum tertarik untuk membaca Maya. Kini sedang seronok membaca Detektif Indigo Kembali oleh Faisal Tehrani, fiksyen sains.

Ada orang DBP "bising" kerana saya asyik mengulas buku-buku bukan terbitan DBP. Faktanya, DBP kurang menerbitkan buku-buku sains. Sekiranya ada, sesuai untuk bacaan kanak-kanak ataupun untuk pensyarah sahaja. Sebab itulah saya kurang berminat mengulas buku-buku DBP. Saya pekakkan sahaja orang "bising". Semasa di UIA dulu, saya selalu mengeluh majalah-majalah Karangkraf hanya mengulas buku-buku yang diterbitkan Alaf21 (anak syarikat Karangkraf). Saya tidak mahu pembaca majalah DBP mengeluh seperti pernah saya lakukan.

Pernah saya "berdebat" dengan rakan sekerja kerana asyik mengulas buku-buku PTS. Jawapan saya, "PTS sahaja yang memberikan naskhah ikhlas kepada saya. Buku-buku DBP, saya sendiri yang minta daripada DAWAMA."

4 komen:

Tanpa Nama berkata...

sampaikan salam pada Ikram ya!

Unknown berkata...

Fadhilah,
Insya-Allah.

Mohd Hilmi Ramli berkata...

Salam,

Bila walimah sdr?
Bila juga nak jemput aku ulas buku dalam Dewan Kosmik?;)

Unknown berkata...

Hilmi,
Insya-Allah Ogos ini.Dipersilakan untuk menulis (selain utnuk Dewan Masyarakat);)