Selepas membaca blog Helmy Samad yang menceritakan pengalamannya pergi ke zoo, rasanya sudah lama saya tidak ke zoo. Kali terakhir, pada 2005 semasa rombongan iiPAC ke Zoo Melaka. Kali terakhir ke Zoo Johor pula semasa heboh harimau belang terlepas. Manakala saya tahu pernah ke Zoo Negara, itupun kerana emak simpan lagi gambar semasa menaiki kereta api di situ, zaman kanak-kanak dahulu.

Zirafah, antara binatang yang menarik dipamerkan di zoo. Orang tahu zirafah mempunyai leher yang jinjang, tetapi mungkin tidak banyak yang tahu lidah zirafah berwarna ungu ataupun biru-hitam, berotot dan panjang (paling panjang: 54 sentimeter). Lidahnya perlu kuat kerana zirafah sentiasa makan antara 16 sehingga 20 jam sehari.

Pendukung teori evolusi yang suka mengaitkan setiap makhluk dan kejadian berlaku kerana proses semula jadi juga tidak menyatakan punca lidah zirafah berwarna ungu disebabkan proses evolusi. Ada pendapat Barat menyatakan warna lidah zirafah gelap kerana ia bentuk perlindungan daripada pancaran matahari. Alasannya, lidah zirafah selalu berada di luar mulut, tetapi teori ini kurang dapat dipastikan kebenarannya.

Selain zirafah, binatang yang mempunyai lidah berwarna ungu adalah anjing Sha-Pei, mengkarung lidah biru dan anjing chow-chow. Menurut kepercayaan Cina, anjing chow-chow berlidah biru-hitam kerana menjilat cat yang menitis semasa dewa sedang mengecat langit. Walau bagaimanapun, semua ciptaan atau makhluk Allah diciptakan supaya kita berfikir hikmah di sebalik kejadian.

Saya menceritakan berkenaan zirafah kerana berkaitan dengan isu fokus Dewan Kosmik keluaran Jun 2008, "Kepupusan Hidupan Liar Mengancam Ekologi".

0 komen: