Sabtu lalu, saya pergi ke Jalan TAR, berjalan-jalan di hujung minggu. Singgah sebentar di Pustaka Mukmin, tempat "lepak" saya bersama Saudara Jaafar Rahim. Semasa membelek-belek buku terbaharu di kedai itu, terpandang buku "Penulis Termasyhur di Dunia". Bentuknya seperti buku murah dan picisan. Tetapi sesudah membaca sedikit kandungan buku itu, saya tertarik lalu membelinya bersama-sama dua buku lain dengan harga diskaun 20 peratus (sekiranya membeli buku bersama-sama Saudara Jaafar Rahim, boleh dapat 30 peratus diskaun).

Buku terbitan Pustaka RBS dan disunting oleh Dr. Sherryda Halid menyenaraikan 15 penulis yang hebat dan termasyhur di dunia, antaranya Arthur Conan Doyle, Leo Tolstoy, William Shakespeare, R.K. Narayan, Mark Twain, George Bernard Shaw dan lain-lain. Rata-rata dalam kalangan penulis itu, mereka mengalami saat yang perit sebelum berjaya meletakkan diri sebagai penulis hebat. Ada yang buta huruf semasa di sekolah, dipandang hina oleh masyarakat, muflis, dan banyak lagi pengalaman yang menyedihkan. Buku ini masih ada kekurangan kerana tidak menyenaraikan penulis Islam yang lagi hebat dan masih kekal karya mereka sehingga sekarang seperti Ibnu Sina dan Imam Ghazali.

Saya mula terfikir, apakah magis yang menyebabkan karya mereka masih disanjung tinggi? Sebenarnya penulis-penulis Barat itu sebelum menjadi terkenal, mereka sudah banyak menghasilkan karya. Namun ada satu karya yang berjaya melonjakkan nama mereka sekali gus karya-karya sebelumnya turut mendapat perhatian. Contohnya, Arthur Conan Doyle yang terkenal dengan karya Sherlock Holmes. Karyanya itu sehingga kini terus hidup dalam filem, novel, radio, kartun, komik dan pementasan teater. Sebelum terbitnya Sherlock Holmes, beliau sudah menerbitkan A Study in Scarlet-The Grand Introduction of The Detectives Sherlock Holmes, The Sign and Four, Micah Clarke, The White Company dan lain-lain. The Lost World yang pernah disiarkan oleh TV3 juga adalah karya beliau. Hasil daripada kekuatan tulisannya juga melayakkan beliau memperoleh darjat tertinggi British, iaitu Sir.

0 komen: