Dalam bahasa biasa, kita mungkin pernah dengar perkataan "jalu". Perkataan ini merujuk pada orang yang berjalan semasa tidur. Di dalam Kamus Dewan, jalu tidak merujuk pada keadaan berjalan semasa tidur. Mungkin jalu adalah perkataan pasar.

Orang mengigau semasa tidur adalah perkara biasa. Mengigau adalah disebabkan terpengaruh dengan mimpi semasa gerakan mata cepat (REM) atau peringkat mimpi. Berjalan semasa tidur juga kadang-kadang pernah dialami oleh orang di sekeliling kita. Inipun keadaan biasa. Cuma keadaan yang luar biasa apabila membunuh semasa tidur, makan semasa tidur dan melakukan perhubungan seks semasa tidur!

Sebenarnya membunuh semasa tidur adalah hujah yang sudah kerap digunakan oleh pelaku jenayah itu. Contohnya, Kenneth Parks (1987), Bernard Charles Brown (1992), Michael Ricksgers (1993) dan banyak lagi kes pembunuhan yang didakwa dilakukan semasa tidur. Manakala Richard Overton (1998) pula melakukan cubaan merogol yang didakwa dilakukan semasa tidur. Kes-kes ini ada yang berjaya digugurkan, malah ada juga yang dikenakan hukuman. Semua kes ini pelik. Tapi yang paling aneh adalah kes Scott Falater (2000) yang membunuh isterinya, dan membawa mayat isterinya melepasi sempadan Mexico. Dia mendakwa melakukan semua itu semasa tidur. Dia berjaya tidur lena di dalam penjara seumur hidup kerana banyak keraguan dalam hujahnya.

Ada banyak lagi kes-kes unik yang dilakukan semasa tidur. Semua ini ditulis oleh Nor Fadhilah Ahmad, Peguam Jabatan Peguam Negara yang bertugas di Kementerian Pertahanan. Saya sekadar memberikan idea kepadanya dan membantu dalam menyusun atur susunan idea dan huruf di artikel. Artikel berkenaan isu ini akan diterbitkan dalam Dewan Kosmik keluaran Mac 2008. Fokus Dewan Kosmik Mac 2008, "Eutanasia: Membunuh atau Ihsan?"