Gambar di atas memaparkan suasana semasa perbincangan Majlis Reka Bentuk DBP-DAWAMA atau "Design Council". Tujuannya bagi memilih kulit majalah yang akan menjadi penyeri muka hadapan semua majalah DBP. Semua editor dan pereka bentuk akan duduk bersama berbincang dan melontarkan idea bagi memastikan kulit majalah menarik.

Biasanya cadangan kulit setiap majalah yang dipaparkan sebanyak empat, lima, enam, tujuh...dan 10. Walau bagaimanapun, menurut Saudara Shukri, Editor Dewan Masyarakat yang berkursus di majalah Gatra, Indonesia selama sebulan menyatakan, "Paling kurang kulit majalah yang dicadangkan oleh pereka bentuk Gatra adalah sebanyak 20 konsep. Sekiranya masih lagi kurang menarik, pereka bentuk profesional luar akan mereka kulit majalah Gatra bagi keluaran itu."

Setiap kulit majalah yang terpilih adalah hasil mesyuarat dan kesepakatan bersama. Sekiranya masih lagi tidak menarik selepas diterbitkan, apalah yang dapat dikatakan? Majnun pun memandang Laila cantik dan menarik walaupun orang lain memandang Laila seorang yang hodoh.

2 komen:

Tanpa Nama berkata...

wah..susah juga nak menghasilkan muka depan majalah ya..

Unknown berkata...

Lagi susah berbincang! haha