Semalam, saya bersama Busu bergegas ke Hotel Legend bagi menuntut jenazah Pak Ngah (Mohamad Yunus Bin Mohd Zain) bagi membolehkannya dibawa pulang ke Melaka. Pak Ngah adalah abang kedua dalam hierarki adik beradik abah. Beliau dilaporkan meninggal dunia disebabkan serangan jantung. Beliau berada di hotel itu kerana makan angin bersama keluarga isterinya.

Baru dua minggu lepas, 13 Januari 2007, isterinya kembali ke rahmatullah. Puncanya ialah masalah respiratori, iaitu semput. Jenazah mereka dikebumikan bersebelahan di Tanah Perkuburan Islam, Lorong Kenangan Abadi, Sungai Udang, Melaka. Mereka bukan pasangan "Sehati Berdansa" yang menghiburkan dan meraih keuntungan atas nama kebajikan. Tetapi mereka adalah pasangan yang bertemu dan bercinta kerana Allah, dan bersama-sama berpisah untuk berjumpa Allah. Sebelum itu, anak kedua mereka "pergi" terlebih dahulu pada awal 2007. Dalam tahun ini sahaja, tiga orang ahli keluarganya menyahut panggilan Ilahi.

Emak dan abad sempat menemui keluarga mereka sebelum menunaikan ibadah haji. Tujuannya bagi mendapatkan keizinan menunaikan haji untuk anak kedua dan ketiga mereka yang belum sempat menunaikan fardu haji. Tetapi Allah lebih mengetahui. Emah dan abah sempat juga menunaikan ibadah umrah untuk Pak Ngah dan Mak Ngah. Semoga roh Pak Ngah dan Mak Ngah dirahmati Allah. Al-Fatihah.

0 komen: