Dua perkara yang sudah lama saya tidak buat; menulis artikel dan menulis blog.

Artikel saya tidaklah hebat sangat, dan artikel blog saya pun tidaklah sampai melayakkan saya menjana duit iklan daripadanya.

Artikel yang tersiar di ruangan fokus Dewan Kosmik Disember 2010 inipun sudah lama ditulis. Percaya ataupun tidak, saya siap menulis artikel itu pada Februari 2010.

Pada masa itu, buku Menyangkal Kiamat 2012 terbitan Kharisma Network memang sedang hangat di kedai buku. Tetapi sengaja saya tidak membeli buku itu semasa menulis artikel yang diminta Kak Norizan (Editor Dewan Kosmik) itu. Risau kalau-kalau orang mengata saya menciplak isi kandungan daripada buku itu.

Mujur saya sempat tonton filem 2012 semasa ditayangkan di pawagam. Walaupun memang mengarut, tetapi bolehlah sekadar hiburan (baca: melegakan tekanan) selepas pulang dari kerja.

Tup-tup... Alexander: 2012 terbitan PTS pula laku di mana-mana kedai buku bermula September 2010. Masa lihat buku PTS itu di kedai buku, terus tergetus hati, "Kenapalah aku tak tulis buku tentang isu ini?!"

Kalau ada orang bertanya kenapa sudah lama tidak menulis artikel dan blog, jawapan "kasar" saya, "Malas!" Maafkan saya ya Puan Nik Khartina yang terkena saya menjawab sebegitu. :) Sebenarnya sejak awal tahun 2010, program dan aktiviti ITNM back to back (dalam Dewan Eja Pro: saling membelakangi [yang tepat: berturutan/bertubi-tubi/bersambung-sambung]).

Saya suka menulis. Itu faktanya. Cemburu melihat kawan-kawan yang asyik tersiar artikel di media. Saya suka menulis sebab kata Shaharom TM Sulaiman, "Menulis boleh meredakan sakit, menulis boleh menghilangkan stres." Memang kini tekak saya masih perit dan batuk-batuk. Semalam MC demam.

Kerana itulah sejak tahun pertama di UIA, saya tidak pernah henti menulis. Mujur artikel sulung terus tersiar di majalah Minda. Terima kasih Abg. Izra (bekas wartawan Minda - kini cikgu!). Saya masih ingat pertama kali dia menelefon saya untuk memaklumkan artikel saya tersiar, pada masa itu saya sedang membaca buku Dr. Danial, Perubatan Islam dan Bukti Sains Moden di atas katil, Niswan pada masa itu sedang mengeruh! Akhirnya kini Niswan di IJN, entah apa nama tugasannya. Katanya, memberhentikan jantung pesakit sebelum pembedahan.

5 komen:

Khairusy Syakirin Has-Yun berkata...

Tahniah! teruskan menulis

aliff muhammad berkata...

Anuar,

Memang kamu lama tidak menulis, aku tertunggu-tunggu juga. Namun kerana memikirkan bebanan tugasmu maka aku tunggu sahaja hiatus (malasmu) berakhir. :P

Anuar Manshor berkata...

Tuan Khairusy,
Doakan saya lebih bersemangat ya! :)

Tuan Alif,
Dulu, menulis blog adalah JD saya di opis! Jangan tidak percaya ya!

Ticer Syah berkata...

selamat kembali menulis..hehheheh

Anuar Manshor berkata...

Cikgu Syahidah,
Saya ibarat bayi yang baru lahir. hehe.