Piala Dunia tidak lama lagi.

Maka syarikat besar di dunia akan berlumba-lumba menaja negara pasukan yang layak bertanding dalam sukan yang terbesar itu. Sebagai balasan atau ROI (return of investment), nama syarikat penaja akan terpapar di jersi pemain.

AirAsia pernah menaja jersi pengadil EPL. Memanglah pulangan timbal balas daripada tajaan itu sangat tinggi! Senang kata, tajaan PR melalui pasukan bola sepak ataupun mana-mana acara sukan adalah kaedah paling tinggi untuk meraih "keuntungan" publisiti.

Namun bukan di alam realiti sahaja diamalkan cara PR ini. Majalah komik bola sepak, iaitu Roy of the Rovers yang pernah diterbitkan sejak 1954 sehingga 2000 pun pernah mendapat tajaan daripada syarikat besar.


Pasukan fiksyen di dalam majalah itu, iaitu Melchester Rovers pernah ditaja oleh McDonalds, Nike, TSB, dan Subbeteo.

Tajaan daripada Nike.

Tajaan daripada McDonalds.

Menaja pasukan bola sepak di dalam komik ini adalah idea yang paling "gila" pernah dilakukan, tetapi kaedah ini sebenarnya sangat berkesan. Pertama, cara ini menepati sasaran golongan tajaan, iaitu penggemar bola sepak daripada golongan muda sehingga dewasa.

Yang kedua, pasukan yang ditaja itu akan senantiasa menang, sebagaimana menurut bayangan fiksyen si pelukis komik itu. Tambahan pula, pemain pasukan itu pasti tidak akan terlibat dalam gejala dadah apatah lagi rasuah!

Yang paling penting, tajaan syarikat itu panjang hayatnya, kerana komik itu akan dibaca dan terus dibaca orang selagi masih ada di rak buku atau disimpan.

Sebenarnya menaja watak di komik itu sangat murah daripada menaja pasukan bola sepak yang sebenar. Untunglah mana-mana syarikat yang menaja watak komik.

Mungkin di Malaysia, Petronas boleh menaja watak Aku, Dia dan Volkswagon ataupun Proton menaja Anak-anak Sidek!

2 komen:

Tanpa Nama berkata...

Ya saudara, idea menaja jersi watak fiksyen komik sangat menarik dan 'gila'.

Unknown berkata...

Mkriza,
Mungkin perlu diaplikasikan di Malaysia, bukan begitu?