Di Malaysia, biasanya buku yang dirasakan boleh "boom" akan diadakan khas majlis pelancaran. Bagi mendapatkan liputan daripada media pula, akan dijemputlah VIP dalam kalangan menteri untuk melancarkannya.

Namun kaedah sebegini sudah acap kali dilakukan oleh mana-mana penerbit. Maka biasanya pihak media akan memilih majlis pelancaran buku yang VIPnya ada nilai berita untuk dicungkil.

Walaupun tanpa sebarang majlis pelancaran buku, belum ada lagi buku terbitan penerbit Malaysia yang dinanti-nantikan/ditunggu-tunggu penjualannya oleh pembaca buku.

Yang saya nampak, cara "membuatkan pembeli ternanti-nanti" ini berjaya dilakukan oleh J.K. Rowling pada semua siri buku Harry Potter.

Contohnya, semasa Harry Potter and the Goblet of Fire diterbitkan pada tahun 2000, semua kedai buku dilarang sama sekali menjual buku itu sebelum tarikh yang dibenarkan. Pembeli buku hanya mampu terngiur melihat buku itu dipamerkan di dalam peti berkunci.

Sungguhpun begitu, media sudah memainkan promosi secara tak langsung dengan memaparkan berita yang menyatakan 20 naskhah buku itu telah dijual secara seludup di sebuah pasar raya yang dirahsiakan namanya.

Media turut menyiarkan berita cara kawalan pihak keselamatan (mungkin seperti Securiforce) mengedarkan footage TV buku itu di setiap kedai buku. Malah media turut menggemparkan berita buku Harry Potter itu ditemui di meja Berita Scottish Daily Record. "Rencah" berita ditambah lagi dengan dihebohkan buku itu dipulangkan semula kepada penerbit dalam keadaan yang belum dibuka lagi.

Ini kaedah PR dan pemasaran yang dilakukan untuk buku Harry Potter and the Goblet of Fire sebelum ia dijual kepada umum pada 8 Julai 2000. Hasilnya, lihat sahaja gambar di bawah. Orang beratur panjang sejak malam hari untuk membeli buku itu.

Keadaan di kedai buku Borders, Sunnyvale, lima minit sebelum buku Harry Potter dijual.

Lebih 6000 orang beratur untuk membeli buku Harry Potter di kedai buku Waterstones, London.

Cara yang dilakukan untuk buku Harry Potter ini sudah menjadi amalan bagi mana-mana filem yang hebat. Contohnya, sambungan filem The Lord of the Ring yang orang ternanti-nanti keluarannya. Begitu jugalah dengan filem Transformers.

Keluaran kereta juga ada pengikutnya tersendiri. Ada penggemar kereta ternanti-nanti keluaran terkini kereta Honda ataupun Toyota. Malah Proton dan Perodua pun sudah menggunakan taktik ini bagi keluaran Exora dan Alza.

6 komen:

hans berkata...

entah
benda nih kadang2 rezeki dan hasil karya yang hebat

p/s : jangan lupa mengikuti episod 8 siri Antara Dia,Kau Dan Aku hanya di www.hanspunyablog.blogspot.com

hans berkata...

bro
jngn lupa terjah entry terbaru dkt blog den

p/s : Monalisa Ada Kembar? Ingin Tahu Siapa Kembar Monalisa? Layari Blog www.hanspunyablog.blogspot.com utk mengetahui jawapannya

hans berkata...

bro
jgn lupa tengok entry nih jga

Siapa Kekasih Baru Lisa Surihani?Lihat Sini http://hanspunyablog.blogspot.com/2010/05/kekasih-baru-lisa-surihanihahahahaha.html

en_me berkata...

baca buku sikit sikit jerr.. ihihi

dayana's Blog berkata...

Thank you for the information, its great!
Visit me too at @ http://www.unand.ac.id/arsipua/datastaff/
Trimakasih^^


my page

sinaganaga berkata...

Buku CERKAS terbitan Sindiket Sol-Jah sedang dicetak. Tapi, sudah habis terjual. HA HA.