Orang Melayu dahulu memang hebat berimaginasi. Sehinggakan dalam peribahasa yang dicipta pun diselitkan unsur-unsur sains. Mungkin orang yang mencipta peribahasa-peribahasa itu tidak perasan unsur-unsur sains itu kerana semua keadaan itu berlaku secara semula jadi di sekeliling.

Contohnya, Ludah ke langit, timpa hidung sendiri.
Peribahasa ini memang selalu didengar. Maksudnya, sekiranya kita melawan orang lebih "tinggi" daripada kita, nasib padah buruk akan menimpa kita semula. Istilah ini sangat sesuai dalam politik pejabat.

Unsur sains dalam peribahasa ini ialah berkenaan hukum graviti. Semua objek di muka bumi ini akan tertarik ke bawah kerana adanya tarikan graviti.

Contoh lain seperti Minyak dengan air tidak akan bercampur.
Maksud peribahasa ini ialah berkenaan kasta dalam kehidupan. Ada sesetengah golongan tidak boleh bercampur dengan golongan lain. Senang kata, orang kaya tidak boleh bercampur dengan orang marhaen (orang biasa). Keadaan ini masih ada lagi.

Ataupun, boleh juga dimengertikan orang Melayu tidak boleh bercampur dengan orang Cina. Mungkin juga orang UMNO tidak boleh duduk semeja dengan orang PAS ataupun PKR.

Unsur sains peribahasa ini pula jelas. Air dengan minyak memang tidak boleh bercampur. Cubalah di rumah, boleh lihat sendiri. Ini kerana kedua-dua molekul itu tidak sama.

Banyak lagi peribahasa Melayu yang menerapkan ilmu sains. Contoh lain seperti Ibarat gasing berputar tetap berpusing tak berpaku, merayau (seperti paksi bumi), putus tali dapat dihubung, patah arang bercerai lalu (atom kovalen yang lemah [arang] tidak mudah dicantumkan) dan lain-lain.

Hebat orang Melayu, spesifiknya orang Melayu dahululah. Tajam pemikiran dan pemerhatian mereka.

Diolah daripada artikel majalah Pelita Bahasa yang masih hitam putih lagi walaupun sudah 51 tahun Malaysia merdeka.

4 komen:

Tanpa Nama berkata...

SAJAK BUAT KHAIRY

Kau bagai kepala tahi
Seperti digambbarkan novel Shit
Atau seekor biawak kurap
Berketurunan keling hitam legam
Menodai keluarga Pak Hadari
Untuk perutmu yang dipenuhi nanah

Khairy oh Khairy
Jika setiap orang bersumpah
Adakah kau akan hidup bahagia?
Atau matimu nanti penuh siksa?
Kerana kegagalanmu mengubati
Segala kurap dan kudis bernanah
Yang membaluti tubuh hitammu.

Bacalah pandangan saya tentang kelucahan politik UMNO dalam blog Encik Azli.

Unknown berkata...

Dato' Adil,
Saya sentiasa mengikuti perkembangan politik, tetapi saya kurang gemar mengulas isu itu di laman ini. Kerana sudah banyak blog berbicara berkenaan hal itu.

Namun saya mengharapkan kematangan politik di Malaysia. Paling saya benci, mereka "membodohkan" kita dengan drama tongong.

Rozlan Mohamed Noor (RMN) berkata...

Tentang hal yang sama (rujuk entri sdra), satu ungkapan masyarakat Melayu yang mencetuskan idea ialah, "ku kirimkan salam di angin yang lalu..."

Aspek sains : Mencetuskan revolusi ciptaan telefon bergelombang / telefon bimbit. Rupanya angin memang mampu mengirimkan salam. Sekarang, baik melalui SMS atau berbual-bual di talian tanpa wayar!

Malang sekali, org kita hanya mampu mencetuskan idea semata melalui hayalan itu, tetapi bangsa lain yang merealisasikannya dengan bantuan alat-alatan yang sesuai.

:)

Unknown berkata...

Tuan Rozlan,
Banyak lagi sekiranya dikaji secara mendalam, boleh membawa maksud yang bermanfaat. Dalam Quran banyak lagi belum dikaji isi-isi tersirat.