Sila klik untuk paparan lebih besar.

Siapa pernah membaca Dewan Budaya, sila angkat tangan!

Rugi sekiranya tidak pernah membacanya. Antara penulisnya, SN Muhammad Haji Salleh, Johan Jaffar, dan banyak lagi penulis hebat.

A. Samad Said. Siapa yang tidak kenal beliau. Beliau memiliki karisma tersendiri walaupun memiliki imej selekeh. Beliau berbeza dengan sembilan SN yang lain. SN lain ada orang yang tidak kenal pun, tetapi Pak Samad menjadi idola banyak orang. Akhbar semalam, siapa yang menang hadiah dapat berbicara dengan beliau bersama-sama Sheikh Muszaphar.

Tidak perlu menang anugerah pun boleh berborak dengan Pak Samad di tepi jalan sahaja. Lepaklah selalu di Kinokuniya, KLCC, tentu dapat bertemu dengan "pakcik" ini. Orangnya "sempoi". Pernah di sekolah dulu, cikgu tambahan dari sekolah luar kata, "Saya siap pakai kasut tumit tinggi semata-mata kerana A. Samad Said datang melawat sekolah. Rupa-rupanya dia sekadar memakai selipar Jepun sahaja."

Semua maklumat ini dapat diperoleh dari buku di atas. Murah sahaja. Saya pun teruja mendapatkan buku itu. Penulis buku itu, Dinsman. Ada tulisannya dalam Harakah terbaharu.

4 komen:

Mohd Faizal berkata...

Saya sudah memiliki buku ini tahun lepas...boleh dipesan dari www.ujanailmu.com.my..
Kisah Pak Samad dan buku-buku yang bertimbun-timbun di rumah beliau

Unknown berkata...

Faizal,
Saya akan beli buku ini.

Usratika berkata...

hmmm..orgnya merendah diri...itulah a. samad said

Unknown berkata...

Malie,
Tapi orangnya "tinggi".