Saya jarang bersarapan sekiranya berada di rumah. Cukuplah sekadar memakan biskut kering. Orang bujang...

2.00-3.30 petang: Masih lagi melilau di sekitar Bandar Tun Hussein Onn mencari akhbar.

Saya juga jarang membaca akhbar di laman sawang, kerana kurang merasa kepuasannya. Lagipun saya suka membaca iklan; iklan program @ acara, iklan produk, dan lain-lain. Orang bujang...

Akhbar pilihan saya, Utusan Malaysia, terasa sedikit ruh Melayu (walaupun banyak propaganda kerajaan persekutuan). Ruangan wajib baca; Laman Utama, Senyum Kambing, Rencana, Senyum Pagi, dan Sastera. Hari ini terasa agak "kosong" kerana terpaksa membaca keadaan yang berlaku di dunia ini melalui laman sawang, semua akhbar habis. Yang ada cuma akhbar berbahasa Cina. Harakah pun habis. Pelik.

Di pejabat, akhbar dibekalkan secara percuma, tetapi untuk bacaan umum, bukan peribadi. Sekiranya ada berita yang eksklusif, saya akan membeli sendiri di Kedai Buku Koperasi DBP. Setiap pagi sehingga pukul 9 pagi, saya akan membaca akhbar konvensional dan online sebelum memulakan kerja. Kami diberikan kelonggaran membaca akhbar sesuka hati. Saya perlu membaca akhbar bagi mendapatkan maklumat dan idea untuk majalah.

Akhbar atau koran (bahasa Indonesia) dipercayai mula wujud pada zaman Rom Kuno lagi. Julius Caesar dikatakan orang pertama yang menerbitkan Acta Diurna, yang merupakan buletin kerajaan. Akhbar ini dicetak pada batu dan permukaan besi yang diletakkan di kawasan umum. Manakala antara tahun 713 sehingga 734, Dinasti Tang menerbitkan Kai Yuan Za Bao, juga merupakan akhbar kerajaan yang dicetak pada permukaan kain sutera. Cuma akhbar yang diakui pertama di dunia ialah Relation aller Fürnemmen und gedenckwürdigen Historien, diterbitkan pada 1605.

Akhbar online yang kadang-kadang saya baca:
Semasa di Matrikulasi UIA, ada seorang ustaz melarang membaca akhbar. Katanya, "Sesiapa yang sentiasa mahu mengetahui tentang dunia, dia akan lalai dengan dunia." Hmm...

Selepas membaca akhbar, tangan mesti hitam.

2 komen:

Mohd Faizal berkata...

laku betul akhbar sekarang..petanda makin ramai minat membaca barangkali..:-)

Unknown berkata...

Faizal,
Kasihan individu yang menyatakan orang Melayu malas membaca. (Orang akhbar sendiri).