Teringat pada nenek (sebelah emak) di Muar. Sudah tua. Tandanya, ada bongkok tiga, tetapi tidak pula asyik berjaga siang dan malam.

Nenek (sebelah abah) di Kota Tinggi pula mencecah usia 80, tetapi masih kuat, tidak memakai kaca mata. Cuma keupayaan mendengar agak kurang.

Atuk (sebelah emak) sudah dua tahun meninggal dunia. Semasa hayatnya, atuk memiliki badan yang agak besar. Kasihan melihat keadaan atuk semasa meninggal dunia. Badannya susut. Mungkin disebabkan faktor usia yang sudah lanjut menyebabkannya hilang berat badan.

Sebenarnya memang fakta orang tua kehilangan ketinggian, otot dan lemak sehingga menyebabkan mereka (baca: kelak kita) menjadi kecil. Tulang belakang mereka pula merosot dan menjadi mampat sehingga menjadikan tulang itu pendek. Faktor ini disebabkan tarikan graviti. Kita semua kelak nanti akan menjadi semakin pendek kerana air diperah keluar dari cakera tulang belakang. Berbanding dengan orang muda seperti kita (pada masa kini), mereka mempunyai lebih air yang dapat mengembalikan ketinggian asal pada waktu malam.

Osteoporosis pula menyebabkan tulang vertebra orang tua remuk. Penyakit ini menyebabkan tulang pesakit kurang padat bagi memangku berat badan lalu menyebabkan orang tua tidak dapat berdiri tegak. Rupa-rupanya bongkok nenek berpunca daripada faktor ini.

Biasanya lelaki akan menyusut sebanyak tiga sentimeter, manakala perempuan lima sentimeter dalam lingkungan umur 30 sehingga 70 tahun.

Semoga Allah menjauhkan kita daripada penyakit alzheimer atau nyanyuk yang lebih mengaibkan apabila tua nanti.

0 komen: