Judul : Big Questions in Science
Penyusun : Harriet Swain
Penerbit : Vintage

Banyak benda yang pelik atau janggal yang dapat dibongkar atau dihuraikan oleh sains. Daripada maklumat berkenaan kewujudan tuhan, asal usul alam dan hal berkaitan kehidupan sehingga maklumat berkenaan mimpi, cinta, rasa sakit semuanya dihuraikan di dalam buku ini.

Hasil kajian daripada beberapa pakar yang terdiri daripada saintis, pensyarah dan penulis bebas dihimpunkan menjadi buku bagi tatapan umum.

Isi yang menjadi perhatian saya adalah, "What maked us fall in and out of love?" Biasanya, orang hanya menyatakan cinta terhasil sekiranya ada jodoh. Memang tidak dinafikan. Walau bagaimanapun, bibit cinta tercetus hasil daripada gabungan kimia di dalam badan manusia. Bau, makanan, sosial dan pemikiran adalah antara faktor membangkitkan perasaan cinta sesama manusia.

Banyak lagi yang dapat dibongkar oleh sains. Adakah boleh dikaitkan Islam dengan sains? Sehingga sekarang saya masih belum mendapat jawapan tuntas.

4 komen:

munira berkata...

ish respect ar kat awak!lama tak dengor berita..tau2 da jadik editor majalah kosmik..tahniah!dulu suka baca majalah tu...tapi lama da tinggal..bley ar stat beli balik nih ;)

Unknown berkata...

Munira: Belilah lagi. Kalau langgan lagi elok. Ilmu bukannya merugikan:)

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

i likeee the book's cover!oopss,saya suka muka hadapan buku ini!: )