ITNM raja pelancaran buku?

Banyak juga orang yang secara langsung dengan dunia buku berkata sedemikian. Mana tidaknya, dalam setahun sahaja banyak majlis pelancaran buku yang dilakukan oleh ITNM.

ITNM pun dalam dilema juga apabila ada juga penulis yang mahu karyanya yang diterjemahkan dan diterbitkan oleh ITNM turut diadakan majlis pelancaran. Dipendekkan cerita, tidak semua buku boleh diadakan majlis pelancaran, walaupun buku itu mempunyai prestij tersendiri.

Berikut adalah gambar semasa Majlis Pelancaran Buku Makyung di Kinokuniya, Suria KLCC pada 19 Disember 2010 lalu.






Memetik kata bos-bos saya, ITNM perlu mengadakan majlis sebegini bagi meningkatkan kepedulian masyarakat akan kewujudan ITNM. ITNM tidak mempunyai peruntukan yang besar untuk melabur kepada mana-mana syarikat untuk menjenamakan semula ITNM sebagaimana yang dilakukan oleh Bank Islam, RHB, AmBank, Tabung Haji dan lain-lain organisasi.

Khabarnya, Bank Islam menjenamakan semula syarikatnya dengan membelanjakan lebih RM4 juta. Pelaburan yang besar!

Maka dengan mengadakan majlis-majlis tertentu bersusulan dengan strategi pemasaran dan komunikasi yang betul, sekurang-kurangnya nama ITNM kini tersiar di media massa seminggu sekali. Secara tidak langsung, masyarakat tahu apakah itu ITNM. Tidaklah banyak orang menyangka ITNM itu IJN ataupun UiTM.

Dengan sedemikian rupa, pihak Pemasaran & Jualan ITNM mudah memainkan peranan memasarkan segala produk & perkhidmatan yang ditawarkan ITNM. Malah pihak Komunikasi ITNM pun mudah menjalankan pelbagai kerjasama dengan mana-mana pihak - untuk pelbagai program yang bermanfaat untuk dunia penterjemahan dan perbukuan.

Namun saya percaya, pemasaran mulut ke mulut sangatlah penting. Terima kasih kepada penggiat sastera, penulis, penterjemah, pelanggan dan mana-mana individu yang menyebut perkara baik-baik tentang ITNM kepada orang lain.

0 komen: