Malunya apabila perut berbunyi. Malunya sama seperti terkentut sehingga orang lain terdengar bunyi dan terhidu baunya. Kalau di dalam lif, malunya tidak dapat digambarkan. Saya selalu berdoa semoga tidak berlaku keadaan ini semasa di dalam lif. Sudahlah pejabat di tingkat 20.

Bagi sesetengah tempat di luar negara, perut berbunyi bukanlah keadaan yang mengaibkan. Namun tidak di negara kita. Sekiranya kita mengetahui sebab perut berbunyi, mungkin persepsi kita dapat berubah.

Perut berbunyi atau berkeroncong adalah keadaan biasa dalam proses penghadaman. Keadaan ini berlaku apabila cecair makanan yang dihadam itu bergerak ke atas atau ke bawah di dalam saluran penghadaman (baca: usus). Bunyi itu terhasil apabila otot perut mengecut dan menolak kandungan perut melalui satu injap, iaitu pilorus.

Bunyi ini biasanya akan kerap berlaku sekiranya bahan makanan tidak masuk untuk beberapa jam kemudian. Dalam istilah bahasa Inggeris, keadaan ini dikenal sebagai borborygmus.

Sekiranya perut berbunyi sehingga ada orang tergelak, katakan sahaja, "Sudah tiba masanya borborygmus ini diisikan dengan makanan." Tentu orang itu terus diam.

5 komen:

Unknown berkata...

Nuar,

Saya pernah mengalaminya di tengah khalayak umum. Buat bodoh ja. Perkara normal bagi manusia.

Unknown berkata...

Puan Ritah,
Betul!Macamlah orang lain tidak pernah mengalaminya.

INSPIRASIHANA berkata...

Hehe..teringat masa kat kampus UIAM dulu..masa tu dalam dewan kuliah...kat lecture room..sedang lecturer mengajar...suasana masa tu sunyi sepi..tiba2 terdengar satu bunyi kuat dari tepi saya...hehe..perut kawan saya berbunyi...kami tergelak sama2..pas tu lecturer cari sape yang gelak tadi...kami pun diam je..buat dono..tapi memang tak tahanlah nak tergelak..hehe (",)

http://inspirasihana.blogspot.com

Unknown berkata...

Kak Hana,
Dulu saya memang gelakkan, tapi lepas tahu fakta, saya sekadar senyum sahaja.

Marliza Radzi berkata...

perenggan pertama = berkongsi sentimen yang sama!