Semasa muda, Molly Mahoney adalah pemain piano yang diramalkan akan menjadi pemain piano hebat. Tetapi "bintangnya" tidak menyerlah. Semasa umurnya berusia 23 tahun, dia mewarisi gedung mainan ajaib atau magik daripada bos yang aneh berusia 243 tahun, Mr. Magorium. Tetapi Mahoney mengalami masalah konflik dalaman dan keyakinan diri sehingga hampir menjual gedung mainan itu. Berkat persahabatan erat dengan budak yang memiliki karisma dan keajaiban luar biasa, Eric Applebaum dan akauntan, Henry Weston, Mahoney berjaya mempercayai dirinya sendiri dan dapat memanfaatkan kiub kayu magik yang dihadiahkan oleh Mr. Magorium. Mahoney dapat mengeksplotasikan dirinya sendiri sehingga berjaya menghidupkan kembali gedung mainan yang "sedih" kerana kematian Mr. Magorium.

Filem Mr. Magorium's Wonder Emporium ini ditulis dan diarahkan sendiri oleh Zach Helm. Beliau belum pernah mengarahkan sebarang filem sebelum ini. Tetapi hasil tulisannya pernah difilemkan, iaitu filem drama-komedi Stranger than Fiction (2006). Helm adalah graduan Sekolah Drama Goodman di University DePaul. Filem Mr. Magorium's Wonder Emporium ditulis semasa beliau bekerja sebagai penulis skrip kontrak di 20th Fox Century. Tetapi naskhahnya itu tidak difilemkan sehingga dia mampu membeli semula skrip itu hasil daripada filem Stranger than Fiction.

Sebenarnya saya mahukan fiksyen sains yang berbentuk sebegini. Sebentar tadi peserta-peserta Minggu Penulisan Remaja (MPR) datang melawat Bahagian Majalah DBP. Saya menerangkan kepada mereka berkenaan konsep fiksyen sains Dewan Kosmik. Semoga karya yang dihasilkan oleh bakal-bakal sasterawan itu menepati cita rasa saya.

0 komen: